Zou het helpen om bij de Honda-importeur van die grote smekende ‘Puss in Boots’-ogen op te zetten? Want alstublieft – als iemand daar dit leest – haal die fantastische S660 naar Nederland! En wel zo snel mogelijk.

Honda S660 - alt


Honda S660 - onderschrift

Vooruit, een verkooptopper wordt de aandoenlijke roadster misschien niet, maar als imagomaker kan hij ongetwijfeld potten breken. Het speeldingetje heeft een middenmotor, achterwielaandrijving, een gewichtsverdeling van 45 procent voor en 55 procent achter en een uiterlijk dat zowel stoer als aaibaar is.

Hoe dan ook, voorlopig wordt de S660 alleen verkocht in Japan. Daar valt de minuscule sportwagen in het fiscaal aantrekkelijke Kei-segment, een categorie waarin alleen auto’s vallen met een motorinhoud van maximaal 660 cc, een vermogen van niet meer dan 64 pk en een lengte en breedte van respectievelijk 3,4 en 1,48 meter of minder.

De Honda S660 haalt zijn 64 pk en 104 Nm koppel uit een 660cc grote driecilinder turbomotor, die naar wens gekoppeld kan worden aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zeventraps CVT. Met die eerste aan boord weegt de zakjapanner 830 kg, de automaat voegt daar 20 kg aan toe. Hoe snel het wagentje naar 100 km/h gaat en wat zijn top is, heeft Honda nog niet bekendgemaakt.

De geschiedenis van de S660 gaat terug tot 1962, toen Honda de S360 introduceerde. Het piepkleine cabrioletje – dat werd aangedreven door een 360cc metende viercilinder – ging nooit in productie, maar evolueerde tot de S500, de allereerste in serie gebouwde Honda-auto ooit (tot dan toe maakte het bedrijf alleen motorfietsen).

Het slechts 3,3 meter lange model (waarvan ook een coupé-uitvoering was) werd van 1963 tot en met 1970 gebouwd: eerst als S500, later als S600 en S800. Daarna zou het bijna dertig jaar duren voor er weer een S-roadster kwam, de S2000 die in 1999 op de markt werd gebracht. Acht jaar eerder was er echter al de Honda Beat.

Deze roadster – met net als de S660 een middenmotor – werd ontworpen door Pininfarina en zou van 1991 tot en met 1996 in productie blijven. De concurrent van de Suzuki Cappuccino en Autozam AZ-1 was de laatste Honda die nog persoonlijk door oprichter Soichiro Honda werd goedgekeurd, voordat hij op 84-jarige leeftijd overleed.