Met het tweede Formule E-seizoen achter de rug staat ons een spannend derde racejaar te wachten. Jaguar stapt in het kampioenschap, net als Faraday Future. Renault, Audi en DS (Citroën) zijn al langer actief. Ook Honda is geïnteresseerd.

Formule EFormule E


Formule E

Tijdens het laatste Formule E-evenement van het seizoen, dat afgelopen weekeinde in het centrum van London werd verreden, maakte Faraday Future bekend volgend jaar in de elektrische raceklasse te stappen. De Chinese Tesla-concurrent (die in Nevada gebaseerd is) gaat vanaf komend seizoen samen met het Dragon Racing team een gooi naar de titel doen.

Samen met Jaguar zal Faraday Future de tweede OEM zijn die volgend jaar zijn intrede doet in de serie, waar de bekende merken Renault, Audi en DS al langer actief zijn. Net als BMW, dat onder andere de i8-safety car en medische auto’s (i3) levert. Gezien recente uitspraken over de aanstaande omschakeling in de richting van elektrische auto’s, die Volkswagen onlangs heeft gedaan, is het ook niet ondenkbaar dat er uit die hoek te zijner tijd interesse getoond wordt.

Formule EFormule E


NEXTEV

Wat weinigen weten, is dat het NEXTEV TCR team óók tot fabrieksteams gerekend mag worden. Net als Faraday Future is NEXTEV een Chinese startup-fabrikant van elektrische auto’s, die al vanaf het eerste seizoen in Formula E actief is. In de paddock sprak Autovisie met de NEXTEV co-president Martin Leach, die daarvoor onder andere werkzaam was als CEO van Maserati en President van Ford Europe. Wat beweegt deze jonge bedrijven ertoe om in de elektrisch raceklasse te stappen?

"Wij van NEXTEV zijn een startup die voornamelijk gefundeerd wordt door jonge, Chinese techmiljonairs, en die binnen een jaar is uitgegroeid van 0 naar 1000 medewerkers", aldus Leach. "Eind dit jaar zul je kennis kunnen maken met onze eerste straatauto, een elektrische supercar. In de jaren daarna zullen we diverse volledig elektrische auto’s in wat meer gangbare segmenten uitbrengen."

Formule EFormule E


Elektrisch

Hij vervolgt: "Onze intrede in de Formule E heeft eigenlijk drie redenen. Op de eerste plaats wilden we iets tastbaars hebben voor al onze medewerkers, die op dit moment bezig zijn om onze eerste modellen te ontwikkelen. Ten tweede is de technologiekant heel interessant. Formula E vertegenwoordigt op dit moment de top van wat er mogelijk is met elektrische auto’s, dus de relevantie met onze straatauto’s is evident. We sponsoren het team niet alleen, maar zijn ook actief betrokken bij de ontwikkeling van de aandrijflijn van onze raceauto. Die kennis kunnen we rechtstreeks voor onze straatauto’s gebruiken."

"Daarom is Formula E ook zo populair bij fabrikanten. Momenteel is alleen de aandrijflijn vrij om te ontwikkelen, zodat de kosten binnen de perken blijven, maar die aandrijflijn is voor autobouwers ook interessant om ontwikkelingsgeld in te steken. Op de derde plaats zijn we gecharmeerd van de raceklasse, die voornamelijk in centra van wereldsteden racet, en een jonge doelgroep bereikt via nieuwe media. Daarmee is het voor ons een uitstekend marketingplatform. Wij denken dat de timing van de Formula E perfect is. Nu is de omschakeling bezig naar elektrisch rijden. Onze betrokkenheid staat ons toe om nu al over ons merk te praten, zonder dat we het over onze nog niet bestaande productieauto’s hoeven te praten.”

McLaren-Honda MP4-31McLaren-Honda MP4-31


Honda

Honda wacht liever nog even, ook al geeft Honda’s Formule 1 motorenbaas Yusuke Hasegawa in een gesprek met Alan Baldwin van Reuters ruiterlijk toe dat het de ontwikkelingen rondom de Formula E scherp in de gaten houdt. “Vanuit een technisch oogpunt vinden de klasse zeker interessant, maar vanuit het sportieve oogpunt is de klasse nog niet echt aantrekkelijk.” Gevraagd of Honda in staat zou zijn om een FE project parrallel aan het F1 project te runnen, geeft Hasegawa aan dat dit lastig is, maar niet vanwege het geld.

“Er is voldoende budget, maar het is moeilijk om aan genoeg technisch personeel te komen om dit te bewerkstelligen. Uiteraard zijn er mogelijkheden dat we in de toekomst mee gaan doen, maar op korte termijn hebben we geen concrete plannen.” Honda’s interesse komt uiteraard niet uit het niets vallen. Begin dit jaar heeft Honda bekend gemaakt dat het merk in 2030 liefst twee derde van zijn modellen geheel of deels elektrisch aangedreven wil hebben.