Waarom Honda in Europa gewoon doorgaat met de Civic Type R
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F02%2F200829_Civic_Type_R_Limited_Edition.jpg)
Tal van fabrikanten stoppen in Europa met hete hatchbacks. Het in ons continent kleine Honda gaat echter gewoon door met de verkoop van de Civic Type R.
De strenge CO2-eisen en daaruit voortvloeiende boetes doen de hete hatchbacks en andere sportieve modellen in Europa de das om. Kijk bijvoorbeeld naar Renault en Peugeot. De twee Franse fabrikanten waren decennia lang de koning op het gebied van sportieve straatmodellen, nu is er geen GTI- of RS-model meer op de prijslijst te vinden. En zo gaat het bij meerdere autofabrikanten.
Reguliere Civic als hybride
Niet bij Honda. Het merk is een kleine speler met een beperkt marktaandeel in Europa, maar blijft doorgaan met de Civic Type R. De nieuwe generatie, die onlangs is voorgesteld, komt in eerste instantie enkel als hybride naar Europa. Maar later dit jaar toont de Japanse autobouwer ook een rasechte Type R van die generatie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2FHonda-Civic-Type-R-Nurburgring-7-Autovisie.nl_.jpg)
Waarom? “De Type R zit in ons DNA”, zegt Christophe Decultot, president van Honda Benelux, aan Autovisie. “Zonder een Type R kunnen we net zo goed geen Civic maken”, zo grapt hij. “Al bij het begin van de ontwikkeling van dit model wisten we dat er een Type R zou komen, ook voor Europa. Het is een model waar de autoliefhebber heel blij van wordt en die willen we bedienen.”
Meer dan 320 pk
Over de aandrijflijn van die auto wil Decultot nog niets zeggen, maar alles staat natuurlijk al vast. Of het een ‘ouderwets’ recept zonder enige vorm van elektrificatie wordt? Het ligt op het puntje van z’n tong, maar een uitspraak doet hij er niet over. “Ik denk dat je me begrijpt”, zo luidt zijn antwoord. Naar verwachting lepelt Honda dus ‘gewoon’ weer een viercilinder in de neus van de sterkste Civic, die waarschijnlijk meer dan 320 pk heeft. Dat had de uitgaande Type R namelijk al.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F02%2F200830_Civic_Type_R_Limited_Edition.jpg)
Wel zegt Decultot dat de nieuwe Civic Type R op een bepaalde manier gelimiteerd wordt. Honda moet er immers niet teveel van verkopen, omdat een groot aantal Type R-verkopen ervoor zorgt dat de gemiddelde CO2-uitstoot van de vloot flink stijgt. Honda verkoopt immers niet al te veel modellen in Europa. Ondanks het feit dat dat allemaal elektrische of hybride-modellen zijn, kan een rasechte hot hatch de CO2-balans snel verstoren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze occasion wil je: McLaren 570S, ‘alsof je in de supermarkt loopt met een pinloze handgranaat’
-
Novitec haalt nóg meer vermogen uit Ferrari SF90 Stradale
-
Deze one-off Renault 5 komt recht uit een Disneyfilm
-
Nieuw Chinees automerk BYD komt naar Nederland
-
Met deze 5 auto’s van tractormerken mag je wél op de snelweg
-
Max Verstappen is het gezicht van de Honda e Limited Edition
-
Door deze primeur moet het wat veiliger worden op de weg
-
Zien: Saab leeft! Allereerste editie nationaal evenement
-
Waarom we de V12 nog niet zo snel hoeven uit te zwaaien
-
Toch Europese carrière voor Ford Bronco
-
Eerste BMW 7 Serie en i7 rollen van de band
-
Achter de schermen: video Peugeot 408