Honda bouwt Civic Type R om tot 400+ pk rallymonsters
Honda gooit hoge ogen met de Civic Type R, maar het kan nog beter. Het merk maakte twee speciale versies: een 400+ pk rallymonster en een opgehoogde OveRland-editie.
Op 15 april van dit jaar kreeg Honda een flinke klap te verduren. Het merk moest het record voor snelste voorwielaangedreven auto op de Nürburgring inleveren. Renault klapte met de Mégane R.S. Trophy-R drie seconden sneller over de baan. Maar het inleveren van het record betekent niet dat het merk bij de pakken neer gaat zitten en de Civic bij het grofvuil zet. In tegendeel zelfs, het merk laat nu zien dat er nog veel meer mogelijk is met de Civic Type R.
2.0 turbomotor
De Engelse tak van het merk schakelde Team Dynamics, het team dat ook Honda’s BTCC (British Touring Car Championship) auto maakt, in om de Civic Type R wat meer vermogen te geven. Het team nam de auto en schroefde er een nieuwe intercooler in. Daarnaast verbeterden ze de in- en uitlaat om de 2.0 turbomotor makkelijker te laten ademen. Als laatste werd er nog wat aan de software getuned waardoor de vierpitter nu 405 pk en 500 Nm produceert.
Om het extra vermogen goed op de weg te krijgen en te houden is het onderstel ook ge-upgrade. De auto heeft Eibach Pro vering, instelbare anti-rollbars en 19 inch velgen met extra plakkerig Dunlop-rubber eromheen gekregen.
Modificaties
Het doel van deze auto is laten zien wat er met wat minimale ingrepen en een paar andere onderdelen mogelijk is met de Civic Type R. Volgens het team achter de modificaties is de auto van zichzelf al erg goed en is er maar weinig nodig om hem naar het volgende niveau te helpen.
Naast de krachtigere versie van de Civic, bestaat er nu ook de hogere en bredere Civic Type R OveRland. Deze is nog niet helemaal af, maar is toch al aan het publiek getoond. Het is een beest van een Civic geworden want hij staat liefst 7,5 centimeter hoger dan zijn reguliere broertje. Daarnaast rolt hij op gigantische 255/55 BF Goodrich banden. Om de verhoging goed uit te voeren moest de hele ophanging aan de achterkant aangepast worden. Aan de voorkant is de aanpassing minder ingrijpend. Dit komt voornamelijk omdat de bouwers het complexe anti-torque-steer-systeem van Honda wilden behouden.
Rallywereld
De inspiratie voor deze echt uitgemonsterde Honda komt, hoe kan het ook anders, linea recta uit de rallywereld. Daarom is er ook gekozen voor de extra brede bodykit en de witte look. Maar de bouwers zijn nog niet klaar. Ze willen de voorkant nog aanpassen door de grille wat op te schonen en de intercooler wat meer bescherming te geven.
De opgehoogde rally-civic moet over twee maanden af zijn. Wat er dan mee gaat gebeuren laat ontwerper Ralph Hosier niet weten. Hij staat er bekend om dat hij unieke one-offs maakt voor goedbetalende klanten. Dit zou dus ook zo’n project kunnen zijn. Één ding is in ieder geval zeker: Honda neemt deze twee Civics niet in productie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Busje ombouwen naar camper? Hier moet je aan voldoen
-
Wanhoopsactie: Fisker Ocean nu voor extreem lage prijs aangeboden
-
Prijs Ford Explorer Nederland: goedkoper dan gedacht
-
Let op! Gemeentes geven jou onterecht een bekeuring
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Volkswagen Passat – of toch een ID.7 Tourer?
-
Dit is de nieuwe Porsche Elecster
-
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 is nu een hybride
-
Volkswagen Golf of Mercedes? Dit zijn de populairste occasions van 65-plussers
-
Wegenbelasting 2025 en 2026: dit betaal je voor een plug-in hybride
-
Heeft mijn camper, motor of aanhanger een apk-plicht?
-
Duurtest: 6 maanden lang met een Renault Megane E-Tech
-
Gemiddelde Bentley-koper bestelt een BMW 1-Serie aan opties