In Londen wordt op dit moment de snelste cabriolet ter wereld, de Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse, aangeboden voor net geen 2,4 miljoen euro. In twee jaar tijd is de auto dus zo’n 400.000 euro meer waard geworden. Het lijkt een slimme investering, maar klopt dat beeld wel?

De Bugatti Veyron World Record Edition.Acht stuks bouwde Bugatti van de Veyron Grand Sport Vitesse World Record Edition. Hij werd gebaseerd op de auto die de recordboeken in ging als snelste cabriolet, toen deze op de testbaan Ehra-Lessien een snelheid haalde van 408,84 km/h. Blank carbon, oranje details en een zwart interieur met oranje details. Nieuwprijs: twee miljoen euro.

Bugatti lanceerde de Veyron in 2005. Bij de lancering was meteen duidelijk dat dit een bijzondere auto was: een 8,0 liter W16 met vier turbo’s en een totaalvermogen van 1.001 pk dat losgelaten wordt op alle vier de wielen. Na een aantal jaren kwamen er nóg snellere versies, waaronder bijvoorbeeld de Super Sport en de Grand Sport Vitesse. In totaal zouden er 450 exemplaren gebouwd worden, waarvan 150 roadsters.

"Nóg sneller uitverkocht..."

Fast forward naar 2016. Klassiekers zijn enorm in waarde gestegen, hypercars zijn sneller uitverkocht dan de nieuwste iPhone en een spaarrekening levert minder rente op dan ooit. Dat verklaart gedeeltelijk het succes van de nieuwste generatie hypercars.

Porsche bouwde 918 exemplaren van de 918, die 780.000 euro moest kosten en ook voor deze auto waren de orderboeken snel weer gesloten. Er staan wereldwijd nu enkele exemplaren te koop, met prijzen van zo’n 800.000 euro tot 2.000.000 euro.

De meest exclusieve van de nieuwe hypercars is de McLaren P1. McLaren bouwde namelijk maar 375 exemplaren van de 1,1 miljoen euro kostende P1 en dat betekende dat hij nóg net iets sneller uitverkocht was.

Ferrari bouwde 499 exemplaren van de 1,2 miljoen kostende LaFerrari. Net als de P1 en 918 was ook de LaFerrari rap uitverkocht, ondanks zijn hogere prijs. Dat zie je nu ook terug in de occasions die er worden aangeboden: de goedkoopste moet zo’n 2,75 miljoen opbrengen, de duurste gaat zelfs over de 3 miljoen euro heen.

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse World Record Edition. Foto: BugattiDe Veyron profiteerde niet echt van de hype van de nieuwste generatie supersportwagens, met name omdat hij alweer sinds 2005 op de markt was en al die jaren gewoon te koop was. Dat tweede is te verklaren: “Hij was nét uit en toen begon de crisis”, legt Douwe Leitner, verzamelaar van exclusieve auto’s, uit. “De markt is nu totaal veranderd. Vastgoed loopt niet lekker, spaarrente heb je nauwelijks.” Leitner denkt dan ook dat als de auto een paar jaar later was gekomen, het een veel groter succes had kunnen worden.

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse World Record Edition. Foto: Bugatti

"De 911 GT3RS was direct uitverkocht"

De afgelopen jaren worden de meest exclusieve sportwagens wel meer en meer gezien als een goede belegging. Enerzijds om geld van de bank te halen, om te voorkomen dat er belasting over moeten worden betaald, terwijl de waarde van de auto relatief stabiel blijft. Anderzijds door investeringsmaatschappijen, die in feite speculeren met auto’s. Dat gebeurde ook met de nieuwe generatie super- en hypercars. Leitner: “Kijk bijvoorbeeld ook naar de Porsche 911 GT3 RS, die was direct uitverkocht.”

Ook een Veyron is volgens Leitner een goede investering, maar voor de nieuwe Bugatti, de Chiron, heeft hij nog hogere verwachtingen. “Van die auto zijn er nu al ruim 120 verkocht.” De prijs van een Chiron? Twee komma twee miljoen euro, het dubbele van een McLaren P1.

Zo staat de Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse World Record Edition nu in de showroom. Foto: H.R. OwenToch zijn er ook experts die vrezen voor een bubbel. Na een belronde krijgen we meerdere keren te horen dat ‘iedereen het afgelopen jaar heeft geïnvesteerd in auto’s’ en ook dat ‘als een auto niet meer gezien wordt als interessante belegging, hij eenvoudigweg wordt verkocht’. Bijzondere en gelimiteerde exemplaren blijven over het algemeen meer geld waard volgens de experts, dus met deze Veyron zit het wel goed, maar andere modellen zouden best weleens stevig kunnen gaan dalen in prijs. We gaan het zien…