Hitjes van toen: coupés uit de nineties
Ze hebben nauwelijks status en zijn nog te jong om ze klassieker te noemen. Met deze coupés uit de nineties kun je nog dagelijks op stap. Voor een reportage in Autovisie magazine (nu in de winkel), reden we er twee: de Opel Calibra en de Honda Prelude. Maar wat kun je nog meer kiezen als je exclusief wilt zijn voor weinig geld?
BMW E36 Coupé
Ooit vergeleken we de Honda Prelude al eens met de BMW 320i Coupé, beiden coupés uit de nineties. De Beier was een echte achterwielaandrijver met een zes-in-lijn in de neus voor destijds zo’n 70 duizend euro. Wie lekker sturen kan waarderen, zit goed bij deze E36 Coupé. Hij werd gemaakt van 1993 tot 1999 en er was zelfs een M3 versie. Eerst 286 pk sterk, later zelfs met 321 pk. De basisversie is net als bij de sedan de 316i en die bezit eigenlijk ook al de voornaamste eigenschappen die deze compacte BMW zo begeerlijk maken. Het coupédesign, de scherpe, communicatieve besturing en de bouwkwaliteit. Voor wie zich iets meer kan permitteren is de 318i S met zijn 140 pk zestienklepper een aanrader. Wil je een van de meest exclusieve, ga dan op zoek naar een M3 GT die alleen in British Racing Green werd geleverd.
Alfa Romeo GTV
Dit aanbod is eigenlijk te mooi om waar te zijn. Deze coupé met bijzonder Italiaans design heb je al voor veel minder dan tien mille. Het ontwerp van Pinifarina (getekend door Enrico Fumia) maakt de GTV zo bijzonder dat-ie nog steeds uniek en modern te noemen is. Bovendien is het een telg van een van de beroemdste en sportiefste merken ter wereld: Alfa Romeo. Coupés uit de nineties zijn niet duur: voor minder dan tien mille kun je al een behoorlijk exemplaar scoren. Je hebt ze net als bij de BMW met een behoorlijk aanbod motoren dat zowel vier- als zescilinders omvat. De GTV die van 1994 tot 2005 werd gebouwd heeft weliswaar voorwielaandrijving, maar dat is geen dynamische diskwalificatie. Dat bleek wel uit onze tests van destijds.
Audi TT
De Audi TT is een geboren klassieker en toch is hij nog steeds betaalbaar. Het revolutionaire lijnenspel van de hand van ontwerper Peter Schreyer was en is modern design. Het originele model (1998-2006) is zoals zo vaak het meest pure. Een goede, zilvergrijze 1.8 turbo met 180 pk en voorwielaandrijving bijvoorbeeld. Dat mag dan het basismodel zijn, maar als je een originele weet te vinden met aantoonbare onderhoudshistorie heb je mogelijk al een full score en zeker een moderne klassieker. Wil je meer, dan is een 225 pk Quattro natuurlijk wel een heel echte Audi en nog steeds een zeer competente coupé. Zorg dan wel dat je een exemplaar kiest met leren bekleding met het stiksel van een honkbalhandschoen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China