Historische RS-en verwelkomen Ford Focus RS
Om de onthulling van de nieuwe Ford Focus RS extra kracht bij te zetten, nodigde de fabrikant diverse Focus RS-eigenaren uit. Ford haalde echter ook zélf historische RS-modellen van stal, waardoor een compleet overzicht van de RS-historie voor m’n neus verscheen.
Het RS-verhaal start in 1968 als Ford op basis van de 15M een RS-versie presenteert. Ten opzichte van de reguliere 15M had het model een 1,7 liter V4-benzinemotor en een sportiever afgesteld onderstel. Hij was er in drie smaken, waarvan de coupé het meest populair was. In 1968 verscheen eveneens de 17M RS met een 2,0 liter V6-motor. Het topmodel werd gevormd door de 20M RS met een 2.3 V6. Het label RS stond echter nog in de kinderschoenen. In de jaren ’70 werd alles serieuzer met auto’s als de Escort RS1600 uit 1970. In 1973 verschenen de Capri RS3100 en Escort RS2000 ten tonele, gevolgd door een Escort RS1800 en een vernieuwde RS2000 in 1975. De Escorts behaalden verschillende successen in de rallysport en zijn ook nu geliefd in de historische rallysport.
Nieuwe RS-modellen bleven ook in de jaren ’80 geregeld verschijnen. Het begon met een relatief brave Escort RS1600i uit 1981. In datzelfde jaar kwam eveneens de Capri Turbo met een 2.8 V6-turbomotor. Vooral onder verzamelaars is dit een geliefd model. Absolute hoogtepunt van de eighties was uiteraard de komst van de RS200: een puur rallymonster, ook bedoeld voor de openbare weg. Aan boord had het model een 1.8 viercilinder turbomotor met 250 pk, maar rallyversies hadden vaak de beschikking over 500 tot zelfs meer dan 800 pk. Het jaar 1985 bracht de Sierra RS Cosworth voort met een voor die tijd unieke krachtbron. De 2,0 liter viercilinderturbomotor had namelijk een specifiek vermogen van meer dan 100 pk per liter: voor die tijd uniek. De Cosworth kwam allereerst als coupé, gevolgd door een meer op luxe gefocuste sedan in 1988. In 1987 bracht Ford in een oplage van vijfhonderd stuks nog de Sierra RS500 Cosworth op de markt met 227 pk.
Voor het eerst in 1990 bracht Ford op basis van de Fiesta een RS-model op de markt, maar dat was niet de klapper van de jaren negentig. Die titel gaat naar de Escort RS Cosworth: een zwaar uitgebouwde driedeurs hatchback met een gigantische achtervleugel. Niet zozeer de krachtbron was een attractie, maar vooral het awd-systeem waardoor het echt een auto was om mee te ‘hoeken’, iets waarvoor eigenlijk alle RS-types bedoeld zijn.
“RS-modellen zijn vooral bedoeld om keihard mee te ‘hoeken'”
De laatste tien jaren van de vorige eeuw liggen nog maar net achter ons. Opvallend genoeg was het qua RS-aanbod aardig rustig. In 2002 verscheen de allereerste Focus RS, gevolgd door de tweede generatie in 2009. Beide serieuze rij-ijzers voor de liefhebber, waarbij enige vorm van verbetering eigenlijk niet voor mogelijk werd gehouden. Tot Ford in 2010 het voorlaatste RS-hoofdstuk uitbracht in de vorm van de RS500 met 350 pk op alleen de voorwielen! Dat laatste leek schier onmogelijk, maar Ford bewees dat die hoeveelheid power zonder problemen op de voortrein losgelaten kon worden. De gloednieuwe Focus RS doet er nu nog een flinke schep bovenop, al is het in de basis wel een vierwielaandrijver. In de ogen van Ford een natuurlijke vooruitgang ter verbetering van de performance.
Ken Block drift
Bekijk hieronder de video van de officiële onthulling van de Focus RS. Ken Block, die ook aanwezig was tijdens de onthulling, komt vanaf 18:32 in actie en geeft een typische Block-demonstratie in een Ford Focus RS-prototype.
Lees alle details over de nieuwe Ford Focus RS in Autovisie Magazine editie 4 die vanaf 12 februari in de winkels ligt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen