Volkswagen viert innovatie met hippie-bus
De laatste concept-bus van Volkswagen deed veel stof opwaaien. In de tussentijd is er veel veranderd en om die innovatie te vieren komt het merk met een nieuwe concept-bus. Maar die is wel compleet anders dan de I.D. Buzz.
Volkswagen kwam alweer twee jaar geleden met de eerste versie van die I.D. Buzz. De futuristische, op de T1 gebaseerde wagen had een elektromotor op elke as. Een jaar later voegde VW zonnecellen op het dak van de I.D. Buzz Cargo toe, die daardoor -volgens Volkswagen- een WLTP-radius van 330 tot 550 km zou hebben. Vooral met zijn vloeiende uiterlijk deed het concept het bloed van menig T1-liefhebber harder stromen. Met het nieuwe conceptmodel gaat Volkswagen met het uiterlijk juist weer 180 graden de andere kant op.
Het merk kondigde gisteren het nieuwe ontwikkelingsinstituut IECC (Innovation and Engineering Center California) aan. Dat wordt het grootste onderzoekscentrum van Volkswagen buiten Europa. En om de twintig-plus jaar Volkswagen-innovatie te vieren, onthulde Volkswagen Group America direct hun laatste concept: de Type 20. Net zoals de I.D. Buzz is dit concept ook gebaseerd op een Type 2 Microbus uit 1962. De aandrijflijn is volledig elektrisch en levert 120 pk. Maar dat is eigenlijk het minst bijzondere.
Identificatie
Veel gaver is de zogenoemde ‘Biometric Identification’. Daarmee herkent de tweede zijruit de eigenaar van de auto en opent ‘ie de deuren. Stap je eenmaal in, dan verschijnen er 3D-hologrammen vanuit het dashboard die je assisteren bij het rijden.
Ook zit er in de iconische neus van de VW een microfoon waarmee je met de auto kunt communiceren. Die kan op zijn beurt weer signalen afgeven aan de buitenwereld, in de vorm van licht en geluid. Alle systemen zijn bedoeld om digitalisering, veiligheid en autonomiteit naar een hoger plan te tillen, voor alle merken van de VW-groep.
Organisch
Waar de I.D. Buzz een futuristisch en strak design heeft, is de Type 20 veel natuurlijker. Dat komt in eerste instantie door de koets, maar ook door elementen die het IECC heeft toegevoegd. Details in de velgen en spiegels doen denken aan bomen en takken, en ook binnen wordt die organische lijn doorgetrokken. Daarmee grijpt Volkswagen duidelijk terug naar de tijdsgeest van de originele Type 2 uit 1962, toen bomen en takken natuurlijk ook van groot belang waren voor onze maatschappij.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30