Autovisie
Autovisie Nieuws 14 jan 2019
Leestijd: 3 minuten

Hij is terug: de Toyota Supra!

De Toyota Supra is terug! Alleen de naam is wel iets aangepast. Voortaan mag je de sportcoupé GR Supra noemen, met de GR van Gazoo Racing. De Toyota GR Supra deelt veel techniek met de BMW Z4 en komt in oktober 2019 op de Nederlandse markt. En ja, we hebben ook al een vanafprijs!

GR

Vanwaar de GR in de naamgeving? Toyota is van Gazoo Racing een zogeheten sportlabel aan het maken, vergelijkbaar met AMG van Mercedes-Benz en M van BMW. Daarnaast is de GR Supra het eerste GR-model dat geproduceerd wordt door Toyota GAZOO Racing. De productie vindt plaats bij Toyota Gazoo Racing in het Oostenrijkse Graz.

BMW-motor

Toyota heeft de GR Supra na een extreem lange teaser/plaagcampagne voorgesteld op de North American International Auto Show (NAIAS) 2019 in Detroit. De vijfde generatie van Toyota’s sportcoupé is in eerste instantie alleen leverbaar met een 3,0-liter zescilinder lijnmotor met turbo, goed voor 340 pk en 500 Nm. De BMW-motor levert zijn maximale koppel van 500 Nm tussen 1.600-4.500 toeren per minuut. Een handbak? Welnee, Toyota koppelt de zespitter aan een achttraps automaat. Een viercilinder met ongeveer 265 pk volgt later.

Interieur

Het interieur van de GR Supra lijkt sterk op het interieur van de BMW Z4, maar Toyota heeft wel geprobeerd er een eigen feestje van te maken. De indeling van het dashboard is sterk gewijzigd, maar het infotainmentsysteem neemt de GR Supra over van de Z4. Centraal op de middentunnel vinden we dus ook in de GR Supra een draaiknop.

Volante Automotive 2018 // all rights reserved // Do not use without permission

Rijstanden

Door een korte wielbasis, forse wielen en grote spoorbreedte moet de Supra ‘verrassend goed’ sturen volgens Toyota. Saillant detail is overigens dat de wielbasis van de GR Supra korter is dan die van de Toyota GT86. Er is keuze uit de rijstanden Normal en Sport. In deze laatste stand worden het motorgeluid, de schakelwegen en de demping sportiever afgesteld. De elektronische stuurbekrachtiging is afgesteld op sportief rijden; de bestuurder kan kiezen uit twee standen: Comfort en Sport. Launch Control heeft de GR Supra ook. Na activatie sprint je in 4,3 seconden naar 100 km/h.

Uitrusting

Toyota levert de GR Supra als Legend of Legend Premium. Standaard is de sportcoupé uitgerust met Adaptive Variable Suspension, 19-inch lichtmetalen wielen, een met leder afgewerkt sporstuur, adaptieve koplampen met ledtechnologie, een regensensor, achteruitrijcamera, elektrisch verstelbare sportstoelen met alcantara bekleding, een audiosysteem met tien speakers, een 8,8-inch display en een navigatiesysteem. Veiligheidssystemen zijn er ook: Blind Spot Monitor, Lane Change Departure Alert en Rear-Cross Traffic Alert. De Legend Premium voegt hier onder meer nog zwart lederen bekleding, een JBL-audiosysteem met twaalf speakers, een Head-Up Display en een draadloze oplader voor de nieuwste smartphones aan toe.

Acht carrosseriekleuren

Er is keuze uit acht carrosseriekleuren waaronder rood, geel en blauw. Ook de nieuwe kleur ‘Matt Storm Grey’ staat op het menu, maar deze tint is exclusief verkrijgbaar op een speciale editie van de GR Supra: de A90 Edition.

A90 Edition: al uitverkocht

Nu moet je even opletten: de eerste 900 Europese kopers van een GR Supra profiteren van een aantal voordelen waaronder toegang tot een exclusief experience-programma. Daarnaast komt Toyota met een speciale editie: de A90 Edition. Deze versie is bedoeld voor de eerste 90 Europese kopers die een pre-order hebben geplaatst op het online reserveringsplatform. A90 is de interne code die Toyota voor de GR Supra gebruikt; eerdere generaties zijn de A40/A50, A60, A70 en A80. De oplage van de A90 Edition is beperkt op 90 exemplaren, maar die zijn al uitverkocht. De uitvoering heeft zwarte wielen en rood leder. Toyota baseert deze uitvoering op de Legend Premium.

Prijs

De Toyota Supra is vanaf oktober 2019 leverbaar. De prijzen beginnen bij 81.995 euro voor de 340 pk sterke zespitter in Legend-uitvoering.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.