Het zit zonneauto’s niet mee! Sono Motors stopt definitief met de Sion
Het gaat niet zo best met elektrische auto’s op zonne-energie. De productie van de Nederlandse Lightyear 0 is stilgelegd en ook de komst van de betaalbaardere Lightyear 2 is onzeker. Daarbij heeft het Duitse Sono Motors net de stekker uit de Sion getrokken.
Sono Motors is niet failliet, overigens. Sterker nog, het gaat uitstekend het bedrijf. Sono Motors is heel succesvol op het gebied van zonnetechnologie, alleen de autozaken gaan niet zoals gehoopt.
Rijden met prototype Sono Motors Sion
Autovisie mocht al in 2018 rijden met een prototype van de compacte Sion. Het model zou in Duitsland 25.000 euro gaan kosten en zou worden uitgerust met een 54 kWh-batterij, waarmee hij een bereik van ruim 300 kilometer kon halen.
We noemen de Lightyears en de Sono Motors Sion zonneauto’s, maar dat zijn ze strikt genomen natuurlijk niet. Het zijn EV’s die onderweg stroom binnenhalen met zonnepanelen. De Sion zou er in een week zo’n 112 kilometer aan range bij kunnen krijgen.
In december nog #SaveSion-campagne
In december probeerden Jona Christians en Laurin Hahn, oprichters van Sono Motors, nog een keer om de Sion van de grond te krijgen. Ze startten de #SaveSion-campagne en probeerden in 50 dagen voldoende geld binnen te halen om de productie te starten.
Failliete Lightyear maakt doorstart. Maar voor productie is 1 miljard nodig!
De mannen zeiden 3500 mensen nodig te hebben die een vooruitbetaling wilden doen. Klanten die hun aankoop zouden vastleggen, konden maximaal 3000 euro korting krijgen op de aanschafprijs.
De Sion gaat niet worden gebouwd
Laurin Hahn vertelde aan de Duitse krant Spiegel dat het moeilijk was om investeerders te overtuigen. Volgens hem spelen de hoge rente, de inflatie en de marktsituatie daarin een rol. “Beleggers trekken zich steeds meer terug uit risicovolle ondernemingen.”
Vergeet Lightyear, hier is de betaalbare zonneauto van Aptera
Daarbij speelt mee dat de Sion niet in een duur segment opereert, maar juist betaalbaar moet zijn. Dat maakt het extra moeilijk om er geld mee te verdienen, onder meer omdat de marges zo klein zijn en de productiekosten zo hoog.
Voor serieproductie 210 miljoen nodig
In december schatte Jona Christians dat er 210 miljoen euro nodig was om de serieproductie van de Sion te beginnen bij Valmet in Finland. Lightyear had de bouw van de Lightyear 0 ook bij dat bedrijf ondergebracht.
Tot nu toe heeft Sono Motors via klanten zo’n 50 miljoen euro aan toezeggingen binnengehaald. Die zullen niet worden gebruikt. In totaal zijn er meer dan 45.000 reserveringen gedaan voor de Sion: à raison de 44 miljoen euro. Dat geld wordt nu terugbetaald.
Lees ook:
Ook interessant
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt
-
Bij dit type tankstation is benzine tot 10 procent goedkoper
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg