Het wagenpark van de Volvo 480 in Nederland
Het is dit jaar 35 jaar geleden dat Volvo de spraakmakende 480 in productie nam. Het is deze week exact 26 jaar geleden dat de allerlaatste Volvo 480 de productielijn in het Limburgse Born verliet. Hoeveel exemplaren rijden er nu nog van de coupé-achtige hatchback in Nederland? Het wagenpark in beeld.
Het was op de Autosalon van Genève 1986 dat Volvo de 480 presenteerde. Het was het eerste model van een nieuwe lichting voorwielaangedreven modellen. Na de 480 volgde de vijfdeurs 440 en de vierdeurs 460. Van het drieluik was de 480 de meest spraakmakende. Niet alleen door zijn ontwerp, dat uit de Nederlandse koker van het ontwerpcentrum in Helmond kwam, maar ook door zijn elektronische storingen en zijn verstoorde Amerikaanse droom. Volvo bouwde de 480 alleen als vierzits hatchback. Naar een Cabriolet werd gekeken, maar kwam er uiteindelijk niet. Na een carrière van negen jaar verdween de 480 van het toneel. Hij kreeg geen opvolger. Pas met de komst van de C30 verscheen er een model in de designgeest van de 480. Deze tweedeurs hatchback bood net als de 480 plaats aan vier personen en beschikte over een glazen achterklep.
Oudste uit introductiemaand
In het register van het RDW staan 837 kentekens aan de Volvo 480 gekoppeld. De oudste nummerplaat dateert van maart 1986 en is kort na de presentatie van het model op de Autosalon van Genève 1986 afgegeven. De auto heeft de landsgrenzen niet verlaten, want het is een origineel Nederlandse auto. Dat geldt overigens voor het overgrote deel van de geregistreerde exemplaren uit 1986. Van de 48 auto’s zijn er slechts 6 later terug naar Nederland gekomen.
1995 populairste jaar
Van de auto’s geregistreerd in de jaren tachtig zijn de meeste exemplaren in 1986 afgeleverd. Het verschil is echt minimaal ten opzichte van de aantallen uit de latere jaren. Uit 1987 komen er 46, net als uit 1988. Precies 47 hebben 1989 als jaar van inschrijving. Het aantal auto’s uit de jaren negentig is overigens veel groter. Niet alleen door het aantal registratiejaren, ook de volumes per jaar. Zo dateren er 265 uit 1995, nog altijd 103 uit 1994, 70 uit 1991 en 53 uit 1996. Aangezien het jaar van de eerste tenaamstelling in Nederland wordt aangemerkt als het bouwjaar van de auto -anders dan in de rest van Europa- bestaan er zeven stuks uit 1997, het jaar waarin er geen 480 werd gemaakt.
11 punten die je (niet) moet weten over de Volvo C40 – Sjoerds Weetjes 249
Eén gele 480
Rood is de meest voorkomende kleur op een Nederlandse 480. Precies 235 stuks zijn in de tint uitgevoerd, al zijn er meerdere kleuren rood voor de coupé-hatch beschikbaar geweest. Groen en grijs ontlopen elkaar qua populariteit niet: 165 versus 164. Zeldzaam is een gele 480 (1 stuk), terwijl er twee te boek staan met de kleur beige. Precies 89 zijn er blauw, 69 wit en 111 zwart.
Ongeblazen en geblazen
Wat motorisering betreft, stond de 480 gedurende zijn carrière met een 1,7 en een 2,0 liter viercilinder benzinemotor in verschillende configuraties op de prijslijst. Het kleinste slagvolume gaat voor de meeste auto’s op. Zo’n 54% van de geregistreerde auto’s heeft de kleinste motor onder de kap. Kleinste staat echter niet voor zwakste, want de één-punt-zeven was er ook met turbo. De Turbo-versie is goed voor 30% van het totaal, waarbij de verdeling van de geblazen versies 26% GT Turbo en 76% Turbo is.
Van de 480 werden in tien productiejaren precies 76.375 stuks vervaardigd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Deze nieuwe Mini Cooper Cabrio is al acht jaar oud
-
De nieuwe Dacia Bigster is een betaalbaar ruimtewonder
-
Als je snel bent, kun je nog subsidie krijgen op de Fiat Grande Panda
-
Nieuwe versie bevestigt: Tesla Model 3 blijft een topaanbieding
-
‘Bizar dat mensen met elektrische auto’s nu extra worden gestraft’
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur