De Deense autodesigner Henrik Fisker laat weer van zich horen. Zijn nieuwste project is een omgebouwde Aston Martin V12 Vanquish, genaamd Thunderbolt.

Henrik Fisker Thunderbolt 001

Fisker is vooral bekend geworden van de Fisker Karma maar tekende ooit ook auto’s als de BMW Z8, Aston Martin V8 Vantage en DB9. Onlangs ontwierp hij in samenwerking met het bedrijf Galpin Auto Sports nog een heftig verbouwde Ford Mustang met de naam Galpin Rocket. Deze Thunderbolt is ook in samenwerking met Galpin gemaakt.

 "Dat er volgens Fisker niet meer exemplaren volgen, wordt direct tegengesproken"

“Ik wilde een elegante en vooral mooie GT coupé creëren die tijdloos is”, zegt Fisker in een reactie. Hij liet de Thunderbolt 15 mm lager bij het asfalt leggen en gaf eveneens de opdracht om de typische Aston Martin-grille te vervangen voor iets gewaagders. Rollen doet de Thunderbolt op 21 inch lichtmetaal. Achteraan maken de originele lichtunits plaats voor led-strips. Wie het portier opent, stapt in een wereld waarin vers Italiaans leder van Natuzzi, carbon en aluminium overheersen. Hoewel, ook om het 11,6 inch grote curved Panasonic-touchscreen kun je echt niet heen. Bijzondere details zijn het skelet-horloge van Maurice Lacroix en de dubbele flessenhouder in het midden van de achterbank.

PERSOONLIJKE VISIE

De Thunderbolt werd afgelopen weekend voorgesteld tijdens het Amelia Island Concours d’ Elegance in de Verenigde Staten. Volgens Fisker blijft het bij slechts één exemplaar. Het is puur de persoonlijke visie van Fisker op de V12 Vanquish. “Er volgt geen commercialisering van het prototype”, zegt hij.

Die uitspraak wordt direct tegengesproken door de Amerikaanse dealer Galpin Aston Martin, want als er vraag bestaat naar de Thunderbolt, is volgens Galpin een uiterst kleine oplage mogelijk. Identiek aan het prototype van Henrik zijn die extra exemplaren dan overigens niet, want Fisker voert dan aanpassingen uit aan de grille en het koetswerk. Ook het Panasonic-scherm is dan niet van de partij.