Welja, alsof 1261 pk nog niet genoeg is, heeft Hennessey het vermogen van zijn Venom GT opgeschroefd naar 1471 pk. Wat voor effect dat heeft op de topsnelheid? Die moet nu boven de 450 km/h liggen.

Venom GT 1


“Het is belangrijk om de snelste te zijn”, volgens oprichter en directeur John Hennessey. Dat zal, maar officieel is de 1244 kg wegende Venom GT dat helemaal niet. De wagen haalde vorig jaar een snelheid van 434,52 km/h op een landingsbaan in Florida, maar deed dat slechts in één richting. Volgens de regels van de autosportorganisatie FIA moet dat in twee richtingen gebeuren. Daarbij zijn er van de Hennessey te weinig gebouwd om echt als productiemodel te gelden.

"De wagen haalde vorig jaar een snelheid van 434,52 km/h op een landingsbaan in Florida"

Dat betekent dat de Bugatti Veyron Super Sport nog steeds niet van de troon is gestoten. De machine haalde in 2010 een top van 431 km/h. Maar goed, de Venom GT heeft potentie. Hennessey beweert dat de nieuwe 1471 pk sterke variant een top van ruim 450 km/h moet kunnen halen. De sprint van stilstand naar 97 km/h (60 mph) moet binnen 2,4 seconden achter de rug zijn. Van 0 naar 300 km/h zou slechts 10,9 seconden duren.

Hennessey heeft het vermogen weten op te krikken door de 7,0 liter twinturbo V8 van de Venom GT geschikt te maken voor E85-brandstof (met 85 procent bio-ethanol). Daardoor kon de turbodruk worden verhoogd van 1,3 bar naar 1,8 bar. “We gaan in 2016 slechts een paar Venom GT’s bouwen”, zegt John Hennessey, “want we zijn ons ook aan het voorbereiden op onze volgende evolutie, de Venom F5.”

Venom GT 3
Venom GT 3