Nadat Bugatti de magische 300 mijl per uur-grens doorbrak, feliciteerde Hennessey de autofabrikant direct. Maar het Amerikaanse bedrijf is ook sceptisch over de cijfers die Bugatti roept.

Bugatti Chiron 490


Onlangs reed Bugatti 490 kilometer per uur in een aangepast Chiron. Daarmee toonde de Franse autobouwer aan concurrenten als Koenigsegg en Hennessey dat het heer en meester is als het aankomt op het bouwen van de snelste wagens ter wereld. In navolging van de speedrun was het natuurlijk wachten op de reacties uit Texas en Angelholm. Koenigsegg blijft stil, maar John Hennessey, CEO van Hennessey, laat weten dat hij de 310 mijl per uur, of 500 kilometer per uur, wil aantikken met de Venom F5.

Record

Naast dat John het doorbreken van de 300 mijl per uur-grens ziet als een uitdaging, zet hij ook kanttekeningen bij de poging van Bugatti. In gesprek met Top Gear vertelt hij bijvoorbeeld dat de race voor de eerste auto die de 300 mijl per uur haalt in zijn ogen nog steeds niet gestreden is. Simpelweg omdat Bugatti geen officieel record heeft neergezet. Om een record te vestigen dient een snelheid in twee richtingen gehaald te worden. Bugatti deed maar één rit in één richting.

Daarnaast zet hij zijn vraagtegens bij de 1.600 pk die de aangepaste Chiron zou hebben. Hij haalt hierbij aan dat de reguliere Chiron een topsnelheid van 420 km/h heeft. In zijn ogen is het onmogelijk om met 100 pk extra, een verlaging van de auto en wat gewichtsbesparing het verschil in snelheid te halen. Wat John hier wel vergeet is dat de Chiron elektronisch gelimiteerd is op 420 km/h. De Veyron kon diezelfde topsnelheid immers ook al halen met 'slechts' 1.200 pk.

Meer vermogen

Wat betreft een recordpoging van Hennessey? Die komt er zeker, maar voordat het bedrijf zo ver is moeten het eerst het gevoel hebben dat de Venom F5 er klaar voor is. Dat laat nog wel even op zich wachten, aangezien het koolstofvezel chassis nu in ontwikkeling is. Deze wordt voor het einde van het jaar verwacht. Als de auto klaar is moet hij de beste verhouding tussen gewicht en vermogen van alle sportwagens hebben. Volgens John weegt hij sowieso 450 kilogram minder dan de Chiron (2.070 kg) en krijgt hij meer vermogen. Op dit moment staat het doel op 1.600 pk uit een twinturbo V8.

Hennessey Venom F5


Nu Bugatti niet meer meedoet in de race voor de snelste auto, denkt John dat Koenigsegg de enige concurrent is. "Als ze voor een snelheidsrecord gaan, dan doen ze het op de juiste manier. We feliciteren onze vrienden van Bugatti met het behalen van een geweldige snelheid, maar zoals een leidinggevende van Bugatti me ooit vertelde: 'volgende keer moet je het in beide richtingen doen'". Daarmee refereert hij naar het commentaar dat Bugatti gaf op de run die Hennessey in 2014 met de Venom GT deed. Op Kennedy Space Centers landingsbaan tikte de GT 435,31 km/h aan. Maar net als Bugatti, deed Hennessey de rit ook eenmalig en in één richting.