Remco Slump
Remco Slump Nieuws 10 okt 2022
Leestijd: 1 minuut

Helft consumenten denkt dat een Tesla een zelfrijdende auto is

Consumenten weten weinig van semi-autonome rijassistenten, zo blijkt uit onderzoek J.D. Power, een Amerikaanse consumentenorganisatie. Bijna twee derde kan geen definitie geven van een zelfrijdende auto. Maar liefst 56 procent denkt dat huidige auto’s met rijassistenten, zoals een Tesla met Autopilot, volledig autonoom zijn.

Er zijn zes niveaus van autonoom rijden. Level 0 is een auto zonder enige assistentiesystemen. De bestuurder moet alles zelf doen en wordt niet door elektronische waakhonden geholpen.

Momenteel komen de meeste auto’s tot Level 2. Dat betekent dat ze alleen in bepaalde omstandigheden semi-autonoom kunnen opereren (dus niet volledig autonoom) en dat de bestuurder altijd moet opletten, de handen aan het stuur moet houden en altijd klaar moet zijn om in te grijpen.

Het Autopilot-systeem maakt van een Tesla geen zelfrijdende auto

Het veelbesproken Tesla Autopilot-systeem functioneert ook op Level 2. Een Tesla met Autopilot ingeschakeld is dus geen zelfrijdende auto. In onder meer Duitsland en Californië ligt Autopilot onder vuur. De naam belooft veel meer dan de verzameling semi-autonome systemen kan waarmaken.

In eerste instantie liet Autopilot bovendien te veel toe. Bestuurders konden gerust op de achterbank gaan zitten, het semi-autonome systeem schakelde zichzelf niet uit als er geen toezicht meer was.

Tesla levert op 1 december zijn eerste elektrische vrachtwagens af

‘De industrie moet met duidelijke, consistente informatie komen’

“Onze boodschap is nog steeds helder”, zegt een woordvoerder van J.D. Power. “De auto-industrie moet samenwerken om tot duidelijke en consistente informatie te komen. Die informatie moet bovendien begrijpelijk zijn voor consumenten en ervoor zorgen dat er geen misverstanden kunnen ontstaan over wat een auto wél kan en niet kan.”

Volgens de organisatie is de informatie vanuit fabrikanten te technisch en te abstract. Er moet Jip-en-Janneke-taal worden gebruikt om de werking van de techniek uit te leggen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.