Grappig onderzoek uit het Verenigd Koninkrijk. Meer dan 50 procent van de onderzochte automobilisten heeft geen flauw idee hoe ze technologie als cruise control, lane assist of park assist moeten gebruiken.


De Jardine Motors Group - een groot dealerbedrijf met zo'n honderd vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, China, Hong Kong en Macau - deed onderzoek onder ruim duizend mensen die in de laatste drie jaar een nieuwe auto hebben gekocht. Het merendeel van de respondenten ziet de digitale techniek in een auto als een last, zo blijkt.

Aanwezigheid is verbodig

Ruim 50 procent weet niet hoe ze de systemen moeten bedienen en 49 procent zegt zelfs dat de aanwezigheid ervan overbodig is omdat ze de technologie toch nooit zullen gebruiken. Wonderwel kwam er ook uit het onderzoek dat 32 procent van de respondenten geen idee heeft hoe ze het navigatiesysteem moeten instellen. Daarbij weet 10 procent niet eens hoe climate control, de verwarmbare stoelen en parkeersensoren werken.

Grote rol bij aankoop

Ironisch genoeg zegt 80 procent van de onderzochte autobezitters dat de aanwezigheid van geavanceerde techniek een grote rol speelt bij de beslissing om een nieuwe auto te kopen. Sterker nog, 76 procent geeft toe dat ze in de toekomst weer een auto zullen kopen met meer technologie dan ze eigenlijk nodig hebben.

Schreeuwen tegen navigatiesysteem

Om nog even terug te komen op navigatiesystemen. Uit een ander onderzoek, ditmaal van verhuurmaatschappij Europcar blijkt dat meer dan 20 procent van de onderzochte automobilisten tegen zijn navigatiesysteem schreeuwt. Iets minder, precies 20 procent, zegt weleens een veld, een rivier of een doodlopende weg te zijn in gestuurd.