Handgeschakelde Aston Martin Vantage AMR in speciale livery
Ter gelegenheid van de introductie van de handgeschakelde Vantage brengt Aston Martin de handgeschakelde sportauto in een speciale AMR-editie. Slechts 200 stuks zullen het levenslicht zien, maar niet al die exemplaren zullen hetzelfde aangekleed zijn.
De Engelse autobouwer brengt binnen de 200 stuks een serie van een gelimiteerde versie. Want waar 141 exemplaren van de Vantage AMR in een van de vier tinten (Sabiro Blue, Onyx Black, China Grey, White Stone) verkrijgbaar zijn, is er voor de resterende 59 exemplaren een speciale editie verzonnen. Het is de Vantage 59. Het cijfer duidt niet alleen op de oplage, maar ook op het jaar 1959. Toen pakte Aston Martin met een DBR1 de overwinning tijdens de 24 Uursrace van Le Mans. Dat heuglijk feit is dit jaar precies zestig jaar geleden en dat moet uiteraard gevierd worden.
Stirling Green
De 59 exemplaren komen voor de dag in de exterieurkleur Stirling Green met Lime-elementen, een combinatie van de oude en huidige tinten van Astons Le Mans-racers. Het interieur is aangekleed met lederen bekleding in de tint Dark Knight en alcantara. Ook hier keert de kleur Lime terug en wel voor de stitching van onder andere de stoelen.
Aston Martin benadrukt dat de Vantage 59 voor alle geïnteresseerden beschikbaar is. Er wordt door de fabrikant geen selectie gemaakt wie de auto mág kopen.
Dogleg-transmissie
Aston Martin start de levering van de Vantage AMR eind dit jaar. De uitvoering wijkt niet alleen van de reeds bestaande Vantage af door zijn kleurstelling, de automatische transmissie in de sportcoupé is vervangen door een handbak. Het betreft een zevenbak die de Engelsen aan de 510 pk sterke 4.0 V8-motor van Mercedes-Benz hebben gehangen. Zoals eerder door Autovisie bericht is het een zogeheten Dogleg-transmissie, waarbij de tweede tot de zevende versnelling het H-patroon vormen. De eerste versnelling bevindt zich ‘linksonder’, tegenover de achteruitversnelling. De bak is afkomstig van het Italiaanse Graziano. De aanwezigheid van de transmissie zorgt er in combinatie met carbon keramische remschijven in plaats van stalen exemplaren voor een gewichtsreductie van 95 kg. Eveneens afwijkend van de reeds bekende Vantage is de opnieuw geprogrammeerde afstelling van het elektronisch geregelde SkyHook-onderstel met de standen Sport, Sport+ en Track.
Lees ook:
Ook interessant
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Stellantis ontkent fusieplannen en samenwerking met Renault
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420