De allereerste Porsche 911 Cabriolet werd in 1982 gebouwd toch? Klopt, maar strikt genomen was er achttien jaar (!) eerder ook al een open 911. Alleen betrof dat een prototype dat 901 Cabriolet heette.

901 Cabriolet


Het verhaal is bekend. Porsche wilde de 911 begin jaren zestig als 901 introduceren, maar doordat Peugeot begon te steigeren (dat merk had immers de rechten op 601-, 203- en 404-achtige aanduidingen) ging dat niet door. Toch verlieten enkele tientallen 911 de fabriek als 901. Deze Cabriolet is er een van.

"RM Sotheby's verwacht dat het sportwagentje bijna een miljoen euro gaat opleveren"

De auto is een prototype dat is gebouwd door Karmann en is de enige 901 Cabriolet die er bestaat. Daarom verwacht RM Sotheby's dat het rode sportwagentje bijna een miljoen euro gaat opleveren als hij volgend jaar februari in Parijs wordt geveild. Een bedrag wat in het huidige overspannen klassiekerklimaat nog wel eens een flink stuk hoger kan worden.

p5
901 Cabriolet
p4
901 Cabriolet

De 901 Cabriolet wordt aangedreven door een 2,0 liter zescilinder boxermotor, die zijn 130 pk via een handgeschakelde vijfbak aan de achterwielen doorgeeft. De unieke Porsche is compleet origineel, van het heerlijke retro-interieur tot de klassieke lichtmetalen Fuchs-wielen. Hij is sinds 2000 in handen van zijn tweede eigenaar.

LEES OOK: PORSCHE LEEST JE DE LES... EN TERECHT

Waarom nam Porsche deze 901 Cabriolet niet eerder in productie? Omdat het merk halverwege de jaren zestig bang was dat de Amerikaanse overheid volledig open auto's zou verbieden. Daarom kwam Porsche met de 911 Targa, die zijn inzittenden wel bescherming bood als hij onverhoopt over de kop zou slaan.

p3
901 Cabriolet
p1
901 Cabriolet
p6
901 Cabriolet