Onder de hamer: ontspannen BMW Z8 Alpina V8 Roadster
Misschien wel de mooiste BMW aller tijden, deze BMW Z8, al heeft hij als rijdersauto nooit enorm veel waardering gekregen. Ook niet nadat Alpina ‘m aanpakte. Bijzonder is hij in ieder geval wel. Binnenkort wordt een van 555 gebouwde exemplaren geveild.
BMW
Toen BMW’s studiemodel Z07 getoond werd tijdens de Autosalon van Tokyo in 1997, als eerbetoon aan de sierlijke 507 uit de jaren vijftig, waren de reacties lyrisch. De Duitse fabrikant ging snel aan de slag en kwam twee jaar later op de proppen met de Z8, waarvan uiteindelijk 5703 exemplaren gebouwd werden. Nog steeds geldt deze cabriolet – geleverd met een prachtige, bijpassende hardtop – als een van de mooiste modellen uit Duitsland.
Alpina
Met zijn gewicht van 1600 kilo was het ondanks de 400 pk sterke 4,9-liter V8 uit de E39 M5 geen die-hard sportwagen. “Hij is sportiever dan een Z3 2.8, maar lang niet zo wild als de Z3 M Roadster”, schreef Autovisie in 2000 al. In een reportage in 2001 noemden we hem ‘spannender dan een 911 turbo en sportiever en puurder dan een DB7 Vantage’. De sportiviteit zit er dus wel degelijk in, maar een 911 GT3 of Ferrari 360 uit die tijd was een flink stuk vlotter.
Alpina maakte de Z8 misschien nog wel fijner. De befaamde BMW-tuner pompt modellen normaliter op, maar deed voor deze V8 Roadster juist het omgekeerde: er werd een 4,8-liter V8 uit de Alpina B10 (gebaseerd op de M5) gemonteerd, net als een vijftrapsautomaat. Bovendien werd het onderstel zachter gemaakt. Het resultaat: geen absolute sportieveling, maar een fijne, ontspannen cruiser, ideaal voor de Amerikaanse markt – waar 450 van de 555 Alpina V8 Roadsters naartoe gingen.
Goodwood
Dit exemplaar met nog geen 10.000 mijl (16.000 kilometer) op de klok gaat onder de hamer tijdens het Goodwood Festival of Speed, waar Bonhams een groot aantal bijzondere auto’s veilt. De verwachte opbrengst ligt tussen de 280.000 en 360.000 euro. Daarmee schat Bonhams het voorzichtig in, want eerder dit jaar leverde eenBMW Z8 inclusief hardtop al 260.000 euro op.
Testarchief
Hieronder staat de volledige reportage uit 2001, met in de hoofdrol een Z8 mét hardtop:
https://issuu.com/autovisie/docs/av_46e_jg._2001_nr._2_reportage_bmw_z8/8?e=0
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’