Oude BMW's zijn zo ongeveer de populairste raceauto's op circuits in Nederland. Met deze BMW M5 zou je echter de absolute koning van het circuit zijn.

BMW M5 SuperproductionBMW M5 Superproduction


BMW M5

Je zult in elk geval een bak meer vermogen hebben dan de meeste gestripte en opgevoerde 3 en 5 Series tijdens een gemiddelde track day op Zandvoort of Assen. Maar dit is dan ook niet zomaar een M5: in het vooronder ligt een hevig getunede ouderwetse 3,5 liter zes-in-lijn met maar liefst dik 460 pk.

Dat vermogen is mede te danken aan mechanische brandstofinjectoren van Kugelfischer en komt via een vijfbak van Getrag op het sperdifferentieel van ZF, natuurlijk op de achterwielen. Ook beschikt deze 'Fünfer' over onafhankelijke ophanging en geventileerde schijfremmen rondom.

BMW M5 Superproduction
BMW M5 Superproduction
BMW M5 Superproduction
BMW M5 Superproduction
BMW M5 Superproduction
BMW M5 Superproduction
BMW M5 Superproduction
BMW M5 Superproduction
BMW M5 Superproduction
BMW M5 Superproduction
BMW M5 Superproduction
BMW M5 Superproduction
BMW M5 Superproduction
BMW M5 Superproduction
BMW M5 Superproduction
BMW M5 Superproduction
BMW M5 Superproduction
BMW M5 Superproduction

Audi R8 LMS

De auto is afkomstig van de Franse toerwagencoureur Marc Sourd: in 1971 begonnen met Renaults 12 Gordini en nu op de leeftijd van 70 jaar nog steeds wel eens actief met een Audi R8 LMS. In 1985 bestuurde hij deze M5 in verschillende races en wonder onder meer een race op Nogaro van oud-F1-coureurs Jean-Pierre Jarier en Jean-Pierre Beltoise.

De BMW in kwestie verkeert nog steeds in goede staat en heeft zelfs net een motor- en bakrevisie achter de rug. Reden genoeg voor RM Sotheby's om de opbrengst te schatten op minimaal 100.000 euro. Zonder twijfel exponentieel meer geld dan de meeste afgetrapte BMW'tje van hobbyisten op het circuit, maar dan heb je ook echt wat bijzonders.