Onder de hamer: gestolen Mercedes-Benz 500K
Deze Mercedes-Benz 500K Special Roadster uit 1935 heeft een lange en bijzondere geschiedenis. In 1935 stal hij de show op de autosalon van Berlijn en tien jaar later werd hij gestolen. Na zeventig jaar kwam hij terug in handen van zijn rechtmatige eigenaars en nu gaat hij binnenkort onder de hamer.
Show
Een van de sterren van de autoshow van Berlijn in 1935 was het, deze Mercedes-Benz 500K Special Roadster. Destijds in het groen gespoten, werd hij op de tentoonstelling gekocht door de Duitse industrieel Hans Friedrich Prym. Prym stond destijds aan het hoofd van William Prym GmbH & Co. KG., een van de grootste fabrikanten van ritsen, knopen en drukkers van Duitsland. Toch was het imperium begonnen als metaalbewerkingsbedrijf. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak ging het bedrijf dan ook verschillende zaken produceren voor het Duitse leger. Ondanks dat Prym nooit lid was van de Nazipartij werd hij in 1945 toch gevangengenomen door de geallieerden.
1945
De bijzondere Mercedes-Benz 500K Special Roadster was tot dat jaar goed verstopt geweest in het landgoed van de familie Prym. Vanaf september 1945 wordt de geschiedenis van de auto onduidelijk, want een Amerikaanse soldaat die in het landgoed gestationeerd zat, gaf aan dat hij de auto kocht en vervolgens mee naar Amerika nam. Vervolgens dook de auto pas weer op in 1976. In dat jaar overleed zijn toenmalige eigenaar, autoverzamelaar Russell Strauch. De Mercedes werd verkocht aan Don Dickson, die hem hield tot 1988. In dat jaar werd de 500K Special Roadster toegevoegd aan de verzameling van een groot casino in Las Vegas, het Imperial Palace.
Veiling
De auto kreeg in 1991 een restauratie en bleef jarenlang in het bezit van het casino. Vervolgens bestaat er weer onduidelijkheid, totdat de auto opduikt in een veiling van RM Auctions tijdens het weekend van het Concours d’Elegance van Pebble Beach in 2011. De auto maakte toen deel uit van de verzameling van generaal William Lyons, een van de meest prestigieuze verzamelingen van Noord-Amerika. Tijdens de veiling werd de auto verkocht aan Nederlander Frans van Haren, een verzamelaar van Mercedes-Benzen. Van Haren neemt de auto in 2012 mee naar Techno Classica in Essen en daar wordt de auto in beslag genomen door een deurwaarder.
Gestolen
Wat blijkt nu: de Amerikaanse soldaat heeft de auto namelijk helemaal niet gekocht, maar gestolen. De familie van de inmiddels jarenlang overleden Prym spant een rechtszaak aan die uiteindelijk wordt geschikt. De familie Prym is de rechtmatige eigenaar volgens de rechtbank. Dat bleek nadat de inmiddels 88-jarige dochter van de huismeester van de familie Prym haar verhaal vertelde. Ze vertelde hoe geschokt haar vader was toen hij ontdekte dat de Mercedes niet meer in de schuur stond. En zo kwam de auto in 2015, na zeventig jaar, terug in de familie Prym.
Chantilly
De auto werd vorig jaar direct tentoongesteld door de familie Prym om het Concours d’Elegance in het Franse Chantilly. De auto keert daar dit jaar terug, maar nu om geveild te worden op de vooravond van het evenement. Het is een van de sterren van de show van veilinghuis Bonhams. De auto is weliswaar niet meer groen, maar is volgens het veilinghuis wel buitengewoon origineel. Van de Mercedes-Benz 500K zijn er tussen 1934 en 1936 slechts 342 gemaakt. Daarvan zijn 29 exemplaren voorzien van een Special Roadster-carrosserie. De geschatte opbrengst is dan ook vijf tot zeven miljoen euro als hij op 3 september onder de hamer gaat.
Lees ook:
Ook interessant
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken