Onder de hamer: Daytona-winnende Porsche 962
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FPorsche-962-Mecum-7-Autovisie.nl_.jpg)
Deze Porsche 962 wordt gezien als het snelste exemplaar van de auto. Dat hij snel is bleek al in 1989, toen coureurs Derek Bell, Bob Wollek en John Andretti de 24 Uur van Daytona wonnen met de 962. Volgende maand gaat hij in Monterey onder de hamer.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FPorsche-962-Mecum-2-Autovisie.nl_.jpg)
Laatste overwinning
Deze Porsche 962 was in 1989 enorm dominant in de Verenigde Staten. Hij won de Palm Beach Grand Prix, de Porsche Cup USA en de 24 Uur van Daytona. Een jaar ervoor startte de auto ook in die laatste race, maar eindigde hij uiteindelijk als tweede. De overwinning in Daytona in 1989 zou de laatste zijn van Derek Bell. In de jaren erna won hij geen 24-uursraces meer en uiteindelijk besloot hij in 1996 te stoppen met racen.
Porsche 962
Helemaal standaard was deze Porsche 962 niet, toen hij aan de start van de race verscheen. Door de jaren heen had Busby Racing de nodige ervaring opgedaan met de auto. Voormalig ingenieur van Lola Can Am, Jim Chapman, ontwierp een nieuwe aluminium kuip voor de auto en ook een lichtere achterwand. Deze auto werd dan ook omgedoopt tot 962-108C, waar de C staat voor de derde variant die ervan gemaakt is door Chapman. Motorisch werd hij ook aangepakt, want de 3,0 liter boxermotor had na wat aanpassingen door Ed Pink meer dan 830 pk, ruim 80 pk meer dan standaard. Het was ook meteen de reden voor raceorganisatie IMSA om met restrictieplaten voor de 962 te komen.
BEKIJK OOK: AUTOVISIE VLOG: EERSTE TESTNOTITIES HOT LAP PORSCHE 718 CAYMAN
Vijftig
Voor de race op Daytona, dachten critici dat de 962 eigenlijk geen kans meer maakte, dat de dominantie van de auto nu toch echt ten einde was. Toch bewezen coureurs Derek Bell, Bob Wollek en John Andretti het tegendeel. De drie reden de auto bijna anderhalve minuut eerder over de eindstreep dan de Jaguar XJR9 van John Nielsen, Andy Wallace en Jan Lammers. Het zou ook meteen de vijftigste race zijn die gewonnen werd door een Porsche 962. Porsche lanceerde vervolgens de reclamecampagne “Porsche 962: 0-50 in 4,6 jaar”.
Verzamelaar
De Porsche 962 zwaaide al na zijn seizoen in 1989 af. De auto is sindsdien in handen geweest van verschillende verzamelaars, die er zeer goed voor hebben gezorgd. Hij keerde meerdere malen terug op Daytona en bezocht ook een aantal keer op het Goodwood Festival of Speed. Nu doet de huidige eigenaar er afscheid van en wordt hij geveild op 18 augustus in het Amerikaanse Monterey. De auto komt inclusief alle mogelijke memorabilia, van prijzen, boeken en foto’s, tot een compleet racepak uit de tijd. De geschatte opbrengst is 1,8 miljoen tot 2,5 miljoen dollar, zo’n 1,7 tot 2,3 miljoen euro.
Autovisie
In Autovisie Magazine nummer 15, die nu in de winkel ligt, lees je het verhaal over de Porsche 911 GT1 en de Porsche 962 C. Komende zaterdag verschijnt de video met de Porsche 962 hier op Autovisie.nl!
Lees ook:
Ook interessant
-
Comeback: Dit is de nieuwe Fiat Grande Panda 4×4
-
Horrorbeelden: remmen AMG GT begeven het op hoge snelheid
-
Deze speciale flitsers delen vanaf nu enkel boetes van 430 euro uit
-
Met enkel elektrische auto’s kom je er niet, aldus BMW
-
Nieuwe Nissan-CEO: ‘Ik heb met vier of vijf crises tegelijk te maken’
-
Er komen maandelijks 1.600 laadpalen bij! En dat is te weinig…
-
Toch niet zo’n goed idee? Jaguar dumpt reclamebureau
-
Vrouw sleept auto achterstevoren terwijl haar vriend erin zit
-
EV Supertest 2025: de verrassende einduitslag
-
Stoppen met camper verboden? Nederlanders, let op in dit Europese land
-
Peugeot 508 verdwijnt voorgoed: ‘Wij willen geen premiummerk zijn’
-
Vet! Deze Renault 4 Savane 4×4 wil je hebben