Deze Porsche 911 GT2 Evo is een van de meest bijzondere 911's ooit. In totaal zijn er namelijk maar elf exemplaren gemaakt van deze racewagen. In augustus gaat hij onder de hamer.

Porsche 911 GT2 Evo -1- Autovisie.nlPorsche 911 GT2 Evo -1- Autovisie.nl


Racen

Halverwege de jaren 90 kwam Porsche met meerdere homologatiespecials, nadat de Internationale GT-raceserie een grote reorganisatie had ondergaan. Het begon met de 911 RS met zijn atmosferische en luchtgekoelde 3,8 liter boxer zescilinder met 304 pk op basis van de 964. Daarop volgde de RSR die al veel meer gericht was op circuitgebruik, met zijn volledige rolkooi, verstelbare achterspoiler en zespuntsgordels. Met de volgende generatie 911 -de intern 993 gedoopte editie- ging Porsche echter nog een flinke stap verder. De 911 GT2 kreeg een 3,6 liter twin-turbomotor met 430 pk en later 450 pk. In principe was het een straatlegale racewagen, met zijn enorme achtervleugel, grote luchtinlaten en aangepaste voorspoiler.

GT2 Evo

Toch kon het nog extremer, vonden ze bij Porsche en deze GT2 Evo is het resultaat. In tegenstelling tot wat zijn naam misschien doet denken, wilde Porsche gaan deelnemen in het FIA GT1-kampioenschap met deze auto. De 3,6 liter turbomotor kreeg nog meer vermogen en perste er opeens ruim 609 stuks uit, gecombineerd met een koppel van 664 Nm. Deze Porsche 911 GT2 Evo wordt ook wel gezien als de ultieme luchtgekoelde 911.

GT1

Succesvol werd de auto echter nooit, want halverwege de jaren 90 begon ook McLaren met het raceprogramma van de F1. Er werden er slechts elf van gemaakt, waarvan dit een van de best bewaarde is. In al zijn jaren reed hij namelijk slechts 7.000 kilometer en bleef hij ook bij dezelfde eigenaar. Op 19 augustus gaat hij in het Amerikaanse Monterey onder de hamer bij veilinghuis Mecum. De verwachte opbrengst is nog niet bekend, maar reken op fors meer dan een miljoen euro.