Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 16 jun 2021
Leestijd: 2 minuten

Moderne haai van GTO Engineering laat z’n tanden zien

In de kraamkamers van het Britse GTO Engineering wordt momenteel hard gewerkt aan de Squalo, het allereerste volledig eigen model van de Ferrari-specialist. Dit is hoe de moderne 250 GT SWB er vanbinnen uit komt te zien.

De kans is groot dat je al eens van GTO Engineering hebt gehoord. Het Britse bedrijf maakte in de afgelopen jaren indruk door restauraties aan klassieke Ferrari’s en het bouwen van restomods, zoals ook Singer dat met Porsches doet. Toch wil het bedrijf meer. Een volledig eigen auto bouwen, bijvoorbeeld.

Van Moderna tot Squalo

Die auto werd vorig jaar aangekondigd onder de naam Moderna. Een samentrekking van de woorden ‘modern’ en ‘Modena’, de Italiaanse plaats die al decennia lang verbonden is met het legendarische Ferrari. Toch maakte die naam al snel plaats voor een andere. Het uiteindelijke productiemodel zal namelijk de naam Squalo dragen. Dat is Italiaans voor haai. Geen gekke keuze als je naar de auto van GTO Engineering kijkt. De luchtroosters lijken namelijk op de kieuwen van een haai en ook de kleur (die klanten uiteraard kunnen aanpassen) toont overeenkomsten met dat roofdier.

GTO Engineering: Moderna maakt zich op voor productie

Dat de auto nog lang niet klaar is, blijkt uit de afleverdatum. Eerste modellen worden namelijk pas in 2023 aan klanten geleverd, dus GTO Engineering heeft nog even de tijd om de auto te ontwikkelen. Zo is het bedrijf bijvoorbeeld nog bezig met het interieur, dat het vandaag voor het eerst middels schetsen toont.

Moderne kopie

Net als voor het exterieur is het binnenwerk van de Squalo duidelijk en sterk geïnspireerd op dat van een 250 GT SWB, al zijn er de nodige wijzigingen aangebracht. Fraai, want zo wordt de Squalo niet zomaar een moderne kopie van die legendarische auto. De ronde klokken en het houten stuur lijken zo uit een klassieke Ferrari te komen, maar alles is wel met een modern accent ontworpen.

Bovendien is het binnenwerk minimalistisch vormgegeven. Noodzakelijk volgens GTO Engineering, want zo zijn er minder elementen die de bestuurder afleiden. “Squalo-eigenaren zullen meer tijd ín de auto doornemen dan erbuiten. We hebben niet alleen naar de wensen van onze kopers geluisterd, maar ook naar onze eigen ervaringen over wat belangrijk is in een auto: eenvoud en het betrekken van de bestuurder bij het rijden”, zo laat de fabrikant weten. Uiteraard krijgen klanten uitgebreid de mogelijkheid om hun auto te personaliseren. Een op maat gemaakte zitpositie en een grote verscheidenheid aan materialen, bijvoorbeeld.

4,0-liter V12

Bang dat dit een elektrische interpretatie van een unieke sportauto wordt? Wees niet bang, want de aandrijflijn van de Squalo is zowel klassiek als modern. GTO Engineering is gespecialiseerd in de bouw van klassieke Colombo-V12’s en heeft voor deze Squalo ook een eigen V12-krachtbron ontwikkeld. Het betreft een 4,0-liter V12, die enkel in combinatie met een handbak en achterwielaandrijving te krijgen is. Reken op een vermogen van zo’n 400 pk, terwijl de complete auto minder dan 1000 kilogram zal wegen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.