Het leveringsprogramma van de Volkswagen Tiguan wordt gestaag uitgebreid. Dit maal komen er twee geblazen 2,0 liter-motoren bij. De een is weliswaar bekend uit de Golf GTI, maar de ware krachtpatser binnen dit tweeluik is juist het andere blok.

Wie kent hem niet, de motor uit de Golf GTI. Het blok met een slagvolume van 2,0 liter, een turbo en directe inspuiting levert ook in de Tiguan 220 pk aan vermogen. Het koppel komt op 350 Nm, gelijk aan de vierpitter in de befaamde Golf GTI. Aan de turbomotor koppelt Volkswagen een automaat met zeven verzetten en een dubbele koppeling. De trekkracht gaat richting de vier aangedreven wielen. De krachtbron zorgt voor een acceleratiecijfer van 0-100 km/h in 6,5 tellen. Daarmee is hij ook net zo snel als de Golf GTI. De topsnelheid bedraagt 220 km/h. Het verbruik blijft met 7,8 liter op 100 kilometer behoorlijk binnen de perken.

Power-SUV

Wie een power-SUV wenst, dient te kijken naar de 2.0 TDI Biturbo-versie, die tegelijkertijd met de 2.0 TSI komt. Dat blok levert een vermogen van 240 pk en een koppel van 500 Nm,  dat van 1750 tot 2500 tpm beschikbaar is. De dieselversie is in staat om de acceleratie 0-100 km/h in dezelfde tijd als de 2.0 TSI te realiseren. De topsnelheid ligt zelfs fractioneel hoger, 228 km/h. Volkswagen hangt achter de 2.0-viercilinder een DSG-transmissie met dubbele koppeling en zeven verzetten. Vierwielaandrijving is standaard. Het opgegeven verbruik bedraagt 6,4 l/100 km.

Prijzen

Volkswagen levert de twee nieuwe 2.0-versies alleen als Highline. De prijs van de 2.0 TSI is vastgesteld op € 47.690,-. De 2.0 TDI Biturbo staat voor € 54.290,- op de prijslijst.