GTI en R-versie van Volkswagen ID.3 op komst
De Volkswagen ID.3 is nog niet op de markt, maar de Duitse autofabrikant is al bezig met plannen voor een snellere variant. Wellicht een GTI of R uitvoering.
Als we naar de Volkswagen ID.3 kijken alsof het de nieuwe Golf van het merk is, dan is het niet gek om te denken dat er ook sportievere versies van gaan komen. En zo kijken de hoge heren bij VW er blijkbaar ook naar, want er wordt intern al gekeken naar de mogelijkheden voor een ID.3 R. Hij zou er binnen vijf jaar moeten zijn.
Simpel
“Als een toekomst is voor R, dan is deze elektrisch. Zo simpel is het. En dat gaat niet volgend jaar worden, want we moeten eerst uitzoeken wat ‘R’ betekent in een volledig elektrische wereld,” vertelt Jurgen Stackmann, Volkswagens hoofd verkoop, aan Autocar.
Volgens Stackmann kleeft de letter R nu aan het idee van een krachtigere verbrandingsmotor. Dat moet nu verschuiven naar meer vermogen dankzij plug-in hybrid-systemen en vervolgens doorstromen naar een volledig elektrische definitie van R. Maar zover is VW nog niet, want er komen nogal wat nadelen kijken bij meer vermogen en snelheid bij elektrische auto’s.
Compromis
“Als je nu kijkt naar hoge prestaties en elektrische auto’s, dan zie je een gigantische compromis die gedaan moet worden. Je betaalt de prijs met een kleiner bereik,” aldus Stackmann. “We moeten iets noemenswaardigs kunnen leveren binnen vijf jaar, maar dat heeft een team van ontwikkelaars nodig. En dat is moeilijk zonder een hoop expertise. We moeten de ontwikkeling nog starten.”
Maar dat is niet het enige obstakel waar ze bij VW tegenaan lopen. Volgens de salesman is de hele situatie nu anders. De ID.3 heeft vanaf het begin al prestaties waarmee hij zich kan meten met de Golf GTI van nu. Als het aankomt op acceleratietijden dan. De topsnelheden liggen enorm ver uit elkaar.
ID.3 R
Aan de andere kant ligt er ook een kans met de ID.3 R. Het biedt VW de mogelijkheid om klanten te laten zien dat elektrische prestaties beter kunnen zijn dan wat er nu met een verbrandingsmotor neergezet kan worden. Dat is iets wat het merk nu ook al poogt te doen met ID.R die record na record pakt.
Het is dus nog onduidelijk wat de ID.3 R gaat worden. VW heeft sowieso de vijf jaar nodig om de strategie en de technologie te ontwikkelen. “En voorlopig hebben we eerst nog een hoop werk te doen met andere ID-modellen en de Golf, de Tiguan en ga zo maar door,” voegt Stackmann toe.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland