Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 23 sep 2022

Grote teruproepactie: een Tesla kan je vinger fijnknijpen

Tesla roept 1.096.762 auto’s terug vanwege een probleem met de elektrisch bedienbare ramen. Omdat het automatische omkeersysteem niet goed werkt, kan je bekneld raken met je hand of je vinger.

Als je een zijruit van een moderne auto omhoog doet en je laat per ongeluk je vinger of arm ertussen, dan gaat normaal gesproken de ruit weer naar beneden. De software die het raam van de Tesla bedient grijpt mogelijk niet in op het moment dat er een obstakel in de weg zit.

Grote terugroepactie bij Tesla

Het probleem met de software zorgt ervoor dat Tesla meer dan 1,09 miljoen auto’s terugroept. Er hoeven geen grote wijzigingen aan de auto’s te worden doorgevoerd, een software update verhelpt de problematiek. De EV-gigant ontdekte het falen van de software zelf tijdens een productietest.

Tesla Fabriek Duitsland 2022
Tesla Fabriek Duitsland. (Afbeelding: Tesla)

De modellen die worden teruggeroepen, zijn vooralsnog enkel Amerikaanse. Het gaat om Model 3’s geproduceerd tussen 2017 en 2022, Model Y’s gebouwd tussen 2020 en 2021 en auto’s van de modellen Model X en S gebouwd tussen 2021 en 2022.

Nog geen ongelukken met Tesla-ramen

Tesla geeft aan dat er nog geen mensen gewond zijn geraakt en dat er nog geen garantieclaims zijn binnengekomen. Toch is Tesla verplicht om de EV’s terug te roepen. Met de huidige software voldoen de auto’s van Elon Musk niet aan de Federal Motor Vehicle Safety Standards (FMVSS), de Amerikaanse voertuigvoorschriften.

Terugroepacties komen vaak voor

Hoewel zo’n terugroepactie altijd een flinke kostenpost voor een merk is, zijn ze bij Tesla inmiddels wel wat gewend. Net als bij andere merken, komen ook bij de Amerikanen terugroepacties vaker voor. Hoewel zo’n terugroepactie de naam van het merk kan schaden, is het niet vreemd dat er vaak auto’s worden teruggeroepen.

Terugroepactie Ferrari omvangrijker dan gedacht

We verwachten immers steeds meer van onze auto’s – vergelijk het bijvoorbeeld met twintig jaar terug. De rijdende computers moeten van alles kunnen. Meer systemen betekent ook dat er meer fout kan gaan. Vooralsnog gaat het bij Tesla in dit geval enkel om Amerikaanse auto’s, al raden wij af om het raamsysteem met je vinger te testen – dat geldt voor elke auto.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.