Markus Flasch, CEO van BMW M, vertelt in een interview dat de grootste en zwaarste BMW M-modellen een geëlektrificeerde aandrijflijn krijgen. De volgende BMW X5 M zal dus als PHEV op de markt komen.

BMW X5 M


Bij Mercedes-AMG gaan ze helemaal overstag. Het plan is dat de performance-tak van Mercedes uiteindelijk helemaal overstapt op elektrische aandrijving. Bij BMW M zijn ze nog niet zo ver. Daar willen ze eigenlijk liever helemaal niet aan accu's en elektromotoren denken. Volgens Markus Flasch, CEO van BMW M, loopt het merk het risico dat het zijn goede naam verliest door het invoeren van elektrische aandrijving. Daarom staat het voorlopig ook vast dat de M2, M3 en M4 niet aan de stroom gaan. Maar de grotere en zwaardere modellen moeten er toch wel aan geloven. Ook M moet hiermee aan de strenger wordende uitstooteisen voldoen.

Diehard fans

In een interview met Car Advice vertelt Flasch dat ze bij BMW M nog niet denken aan het onder stroom zetten van hun echte M-modellen, maar dat het langzaam maar zeker wel een logische keuze wordt voor de X5 M en dergelijke modellen. Maar hij voegt er al snel aan toe dat er geen enkele haast is om van deze auto's PHEV's te maken. Dit omdat hij bang is dat dit bij de diehard fans in het verkeerde keelgat zou schieten. En hen tevreden houden stelt hij boven alles.

"Ik maak geen auto's voor demonstraties of voor mensen die ze niet kopen. Ik maak auto's voor onze klanten, en die hebben een enorm duidelijke mening over wat ze wel en niet willen in een auto." Daarnaast laat hij weten dat hij al in een plug-in hybride M-auto heeft gereden, maar hij wil niet vertellen hoe dat voor hem was of om welke auto het gaat. Het enige dat hij erover wilde loslaten, is dat hij vroeg of laat in productie gaat.

Concurrenten

De keuze van Flasch staat lijnrecht tegenover die van zijn directe concurrenten bij Audi en Mercedes-AMG. Audi laat met de nieuwste RS-modellen zien dat elektrificatie een positieve invloed kan hebben op de prestaties van een auto zonder afbreuk te doen aan het imago. Bij AMG gaan ze vanaf volgend jaar vol inzetten op elektrische aandrijving. Dan komt het merk met de hybridevariant van de AMG GT 73 4 Door Coupé. Deze krijgt naar verluidt meer dan 800 pk en vierwielaandrijving.