Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 20 nov 2021
Leestijd: 2 minuten

De grappigste autoreclames uit de geschiedenis (deel 2)

Autofabrikanten doen er alles aan om aandacht te vragen voor hun nieuwe model. Naast dat marketingbureaus social media en magazines gebruiken om te adverteren, is de televisie al jaren een geliefd podium voor autoreclames.

Wij doken in de archieven en lazen al jullie reacties onder deel 1. Hieruit selecteerden wij de meest spraakmakende en grappigste reclames die ooit te zien zijn geweest op televisie. Vandaag deel 2!

De vijf grappigste autoreclames:

1. Peugeot 206 – Olifant zit op auto

Voor de eerste autoreclame reizen we af naar India waar een Hindustan Ambassador – een Indiase klassieker – door zijn eigenaar aan diggelen wordt geslagen en tegen de muur aan wordt gereden. Er gaat zelfs een olifant op de auto zitten!

Na uren hameren, lassen en sleutelen heeft de Indiase knutselaar zijn droommodel nagemaakt, de Peugeot 206.

2. Jaguar – Mercedes-kip

Tussen 2013 en 2015 ontstond er een ware reclamestrijd tussen Mercedes en Jaguar. De twee merken namen elkaar meerdere keren in de maling. Een van de grappigste commercials uit deze strijd is die van de Mercedes-kip, gemaakt door Jaguar.

De Jaguar lust de Mercedes-kip rauw. Als we kijken naar het humorgehalte dan wisten de Duitsers in ieder geval niet van de Britten te winnen, maar da’s geen verrassing. Maakten de Duitsers wel de betere auto?

3. Mercedes A 45 AMG – 3 wensen

Een nietsvermoedende jonge man rijdt in deze commercial in een Mercedes A 45 AMG in het diepst van de nacht over eenzame wegen in een donker bos. Tot er plots een fee opduikt die de bestuurder de kans geeft drie dingen te wensen.

Als wij die vraag zouden krijgen, kunnen we zo een paar auto’s opnoemen die we liever vandaag dan morgen op onze stoep hebben staan. Dat geldt niet voor de Mercedes-bestuurder. Hij lijkt niets meer te wensen dan zijn AMG, want hij kiest ervoor dat de fee drie stappen opzij zet.

Deze occasion wil je: Mazda RX-7 FB, meer dan een bijzondere aandrijflijn

4. Holland Casino – Opel Kadett B Coupé

Niet alleen automerken gebruiken auto’s en snelheid in hun commercials. Staatsdeelneming Holland Casino maakt in hun spotje gebruik van een – niet zo nette – Opel Kadett B coupé. De bolide wordt aangehouden, maar de bestuurder is niet eerlijk over de gereden snelheid.

In plaats van te zeggen: “Nee hoor, ik reed niet te hard”, of “sorry, ik reed gewoon mee met het verkeer”, zegt de bestuurder 230 kilometer per uur te hebben gereden. Een snelheid die zelfs niet voor de Opel Kadett 2.0 GSi is weggelegd.

5. Audi R8 – The Hostage

De thrillerfilm Hostage uit 2005 was voor de marketingafdeling van Audi een grote bron van inspiratie voor de autoreclame. In een spannende scène wordt de Audi R8 gegijzeld en onder schot gehouden.

De agent legt vervolgens zijn wapen op de grond waarna alle autoliefhebbers gerust adem kunnen halen.

Peters Proefrit: Audi R8

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.