Goed nieuws voor kopers BMW M2
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FP90428444-highRes.jpg)
Frank van Meel, baas bij de Motorsport-afdeling van BMW, heeft goed nieuws. De BMW M2 krijgt ook een manuele transmissie.
Dat laat hij weten tegenover het Britse Autocar. Gevraagd naar de aanwezigheid van een handgeschakelde tranmissie in de compacte coupé, antwoordt hij als volgt. “Vanuit technisch oogpunt zijn er maar weinig redenen om hem (de handbak, red.) te behouden. Hij is zwaarder, langzamer en hij zorgt voor een hoger brandstofverbruik ten opzichte van een automatische transmissie.”
Temmen van het beest
“Maar onze klanten en fanbase houden ervan. Het geeft hen een connectie waarmee ze kunnen laten zien dat ze het beest kunnen temmen. En daar gaat het op. Dat willen we behouden”, aldus de Nederlander.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FBMW-M240i-xDrive-duik-in-de-prijslijst-resultaat-001.jpg)
Volgens Van Meel zal ‘elke tweede auto’, oftewel de helft van de verkochte modellen, een handbak hebben. “Het maakt deel uit van de emotionele aantrekkingskracht van onze auto’s, en daarom houden we vast aan de manuele transmissie. De VS is de grootste markt en als klanten blijven zeggen dat ze de handbak willen, dan is dat geweldig.”
Motor uit de M3 en M4
Overigens is de BMW M2 nog altijd niet gepresenteerd. Dat gaat in oktober van dit jaar wel gebeuren. We weten al ongeveer wat er staat te gebeuren. De compacte tweezitter krijgt de dubbelgeblazen S58-motor. Het is de zes-in-lijn die we kennen uit de M3 en M4, alsmede de X3M. Reken op een vermogen van ruim 450 pk. In tegenstelling tot de M3 en M4 komt de BMW M2 er eerst enkel als achterwielaandrijver. Het vierwielaangedreven xDrive-systeem staat vooralsnog niet op het programma. Snellere versies volgen hoogstwaarschijnlijk later.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2Fbmw_m4_36.jpeg)
Ook het remsysteem van de grotere M4 vindt z’n weg naar de BMW M2. Die schuilt achter 19-inch lichtmetaal op de vooras. BMW monteert 20-inch wielen op de achteras. De bouw van het model vindt overigens plaats in Mexico. Niet in Duitsland dus, waar de genoemde M-modellen van de band rollen.
Introductie BMW M2
Het is al met al een druk jaar voor de Motorsport-afdeling. BMW M bestaat namelijk 50 jaar en dat viert het groots, met allerlei introducties. Deze week zagen we bijvoorbeeld de M3 Touring, maar binnenkort kunnen we ook de enorme XM verwachten. Daarnaast liet BMW al speciale uitvoeringen van reeds bekende modellen zien. Toch is de BMW M2 misschien wel de lekkerste auto van het jaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hyundai Ioniq 6 doet het beter dan de Mercedes-Benz EQE
-
Deze occasion wil je: NSU Ro 80, Auto van het Jaar met wankelmotor
-
BMW M is op de Touring-tour: praktische M5 op komst
-
Duitsland tóch voor verbod verbrandingsmotor, maar…
-
De MG 4 is een nieuwe hatchback op een splinternieuw platform
-
McMurtry vs. F1 auto op Goodwood Hillclimb
-
Vanaf 2023 rijden met joystick, geen stuur en pedalen meer
-
Opnieuw drukte op de weg, boeren op pad naar Den Haag
-
DS 7 Crossback krijgt een nieuw uiterlijk én een nieuwe naam
-
Dit is de elektrische Volkswagen Passat die volgend jaar verschijnt
-
Deze landen willen in 2035 ook geen verbod op de verbrandingsmotor
-
Mercedes-Benz A-Klasse krijgt geen opvolger