Goed nieuws! Toyota komt in 2021 met opvolger GT86
Goed nieuws voor de liefhebber van (Japanse) sportcoupés: Toyota onthult volgend jaar de opvolger van de geliefde GT86. Dat blijkt uit een gelekte presentatie van een Amerikaanse Toyota-dealer.
Een Instagram-bericht van Allcarnews laat namelijk slideshows van een Amerikaanse dealerpresentatie zien, waar een tijdlijn van nieuwe modellen van Toyota worden getoond. Daaruit blijkt dat de opvolger van de GT86 de naam GR86 meekrijgt. De letters GR verwijzen naar Gazoo Racing, de motorsporttak van het Japanse merk. Of Subaru direct met een vervanger voor de BRZ komt, is onduidelijk. Verwacht wordt wel dat Subaru de krachtbron levert, in de vorm van een 2,4-liter viercilinder boxermotor, goed voor 255 pk.
https://www.instagram.com/p/B-FiL0RhJ0K/
CUV
De Toyota GR86 komt waarschijnlijk in de zomer van 2021 op de markt, na de introductie van een volledig nieuwe crossover met een hybride-aandrijflijn. Nadat het merk zijn nieuwe sporter heeft gepresenteerd, komt het volgens de gelekte presentatie met een ‘CUV’. Mogelijk is een van die auto’s de Yaris Cross, die het merk op de planning had staan voor de autosalon van Genève.
Dat de Japanners met een opvolger voor de GT86 komen, was al een tijdje bekend. Een dikke drie jaar geleden meldde Karl Schlicht, toenmalige Europa-baas van het merk, al dat die auto er zou komen. Toch was die auto al wel eerder gepland: Toyota mikte op 2019 voor een nieuw model dat onder de Supra zou komen. Een cabrioversie van de GR86 lijkt vooralsnog ook uitgesloten. Wel verscheen er ooit een dakloze GT86 als conceptcar, maar die is nooit in productie gegaan.
Eerste generatie GT86
De eerste generatie GT86 dateert van 2012. Die auto heeft een 200 pk sterke 2,0-liter boxermotor in het vooronder, die is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of zestraps automaat. Alle paarden worden in die auto naar de achterwielen gestuurd. De GT86 is inmiddels uit het Nederlandse leveringsprogramma, net als de BRZ.
Voor die eerste generatie bleef het bij één carrosserievariant, al bouwde Toyota in 2016 eenmalig een heel bijzondere versie. Het betrof een shooting brake, een driedeurs stationwagon. Toyota bouwde het model volledig met de hand en trok daarbij de daklijn verder door, wat een positief effect op de hoofdruimte achterin én het uiterlijk had. Al komt de doorgetrokken achterruit vanaf de zijkant een beetje vreemd over. Technisch is die auto overigens helemaal gelijk aan het originele model.
Lees ook:
Ook interessant
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China