Ghosn minstens tien dagen vast, tot woede van advocaat
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbx148_35ae_9.jpg)
Een Japanse rechter heeft bepaald dat Carlos Ghosn tien dagen mag worden vastgehouden voor verhoor. De voormalig topman van Renault-Nissan-Mitsubishi werd gisteren weer opgepakt, nadat hij had getwitterd volgende week een persconferentie te houden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbx148_35ae_9.jpg)
Ghosn werd gisteren voor de vierde keer gearresteerd omdat er nieuwe verdenkingen van zelfverrijking zijn. De 65-jarige zou bedrijfsmiddelen hebben gebruikt om te betalen voor onder meer een privéjet en een jacht. De openbare aanklager in Tokio heeft ook het paspoort en de mobiele telefoon van zijn vrouw Carole in beslag genomen. Advocaat Junichiro Hironaka noemde dat onacceptabel. “Zijn vrouw is geen verdachte”, zei hij. “Dit is onvergeeflijk!”
Om de druk op te voeren
Hironaka heeft geen goed woord over voor de Japanse justitie. Volgens hem is Ghosn alleen maar opnieuw gearresteerd om de druk op de gevallen topman op te voeren en om hem te beletten bewijs te verzamelen voor zijn verdediging. Agenten hebben gisteren notitieboekjes, telefoons en ander bewijsmateriaal meegenomen. “Mogelijk is Ghosn alleen maar opnieuw gearresteerd om deze materialen te pakken te krijgen”, aldus Kironaka. “In een geciviliseerd land horen we dat niet te accepteren.”
Persconferentie
Persoonlijke investeringsverliezen
De Franse Braziliaan werd in november voor de eerste keer opgepakt op het vliegveld van Haneda, samen met zijn rechterhand Greg Kelly. Beide mannen zouden hun inkomsten niet juist hebben gerapporteerd. Bovendien zou Ghosn Nissan hebben laten opdraaien voor persoonlijke investeringsverliezen. Ook zou de fabrikant hebben betaald voor huizen in onder meer Rio de Janeiro en Amsterdam. Nissan en Mitsubishi ontsloegen Ghosn meteen. Renault bleef lange tijd achter de CEO staan.
Renault niet ingelicht
De Japanse justitie en onderzoekers binnen Nissan deden al langere tijd onderzoek naar de financiële handel en wandel van Ghosn. Vreemd daarbij is dat Nissan zijn alliantiepartner Renault daar nooit over heeft ingelicht. Ghosn houdt vol het slachtoffer te zijn van een complot tegen hem. Hij maakte er nooit een geheim van dat hij Renault en Nissan wilde laten fuseren. Binnen de Japanse fabrikant, de Japanse overheid en de Franse overheid was daar veel verzet tegen.
Onvrede bij Nissan
Sowieso leefde er binnen Nissan veel onvrede over de alliantie. Zo’n twintig jaar geleden balanceerde Nissan op de rand van de afgrond. Renault redde de fabrikant en kreeg 43 procent van de aandelen Nissan in handen, met stemrecht. Op zijn beurt heeft Nissan niet meer dan 15 procent van de aandelen Renault, zonder stemrecht. En dat steekt in Japan. Helemaal omdat Nissan inmiddels veel groter en winstgevender is dan zijn Franse partner.
Veel te veel macht
Ghosn mag dan een complot zien. Een externe commissie kwam tot de conclusie dat de topman wel degelijk de wet heeft overtreden en financiële middelen van Nissan voor persoonlijk gewin heeft aangewend. Volgens de commissie ligt de oorzaak deels bij de enorme concentratie van macht in Ghosn en de cultuur binnen Nissan “waarin niemand de heer Ghosn kon tegenspreken”. Ghosn werd gezien als “redder die Nissan van de afgrond heeft gered”. Nissan-baas Hiroto Saikawa wordt ook bekritiseerd. Hij zou het allemaal hebben laten gebeuren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Jouw broek is de reden dat de Range Rover Electric geen frunk heeft
-
Hier is het bewijs: Tesla wordt geleid door een 54-jarig kind
-
Stekker eruit! Stellantis ziet niks meer in deze technologie
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Ferrari Amalfi in Nederland
-
DS No 8 als nieuw vlaggenschip: maakt hij verwachtingen waar?
-
Met Mercedes CLA Shooting Brake rijd je zonder te laden naar Stuttgart
-
De Ioniq 6 N zal moeilijk te verkopen zijn en dat vindt Hyundai prima
-
Zoveel geld verliest Volvo nú al op de ES90 en EX90
-
Nieuwe Kia EV5 krijgt te maken met moordende concurrentie
-
Deze Volkswagen Kever was ooit duurder dan een Lamborghini
-
Dit bedrijf laat je met vier spelers tegelijk gamen in de auto
-
Waarom jouw nieuwe Tesla zichzelf ‘MechaHitler’ zou kunnen noemen