Dennis Wilman
Dennis Wilman Nieuws 21 jun 2019
Leestijd: 2 minuten

Gevonden: een van de zeven Lancia Delta HF Integrale 16V Sanremo

De Lancia Delta HF Integrale 16V beleefde zijn introductie in 1989 en won daarna zes jaar achter elkaar alle rallyseizoenen. Een speciale editie uit die tijd staat nu te koop: de Lancia Delta HF Integrale 16V Sanremo Rally-editie uit 1989.

Lancia Delta HF Integrale

Tegen het einde van het rallyseizoen van 1989 kwam Lancia eenmalig aan de startlijn met een rode Lancia Delta HF Integrale 16V. Dat was tijdens de Sanremo rally die de auto uiteindelijk ook won. Uiteindelijk zijn er maar zeven van deze rode auto’s gemaakt en een daarvan heeft amper het wegdek gezien. Sterker nog, er is nog nooit mee geracet. Deze auto is nu opgedoken op een site voor tweedehands auto’s en dat betekent dat het wel eens de mooiste Delta HF Integrale van dit moment is.

Sanremo

Op de website Racecarsdirect.com wordt de Lancia Delta aangeboden als zijnde een in perfecte staat verkerende rally-racer. Hij zou nog compleet in originele staat zijn met alle originele onderdelen nog in tact. Maar het gaat hier niet om dezelfde auto als degene die meedeed in de rally van Sanremo in 1989. Er is immers nog nooit mee geracet volgens de verkoper. Deze 1 van de 7 gebouwde exemplaren is nog specialer.

Deze Lancia Delta HF Integrale 16V is namelijk alleen ooit gebruikt om aan de pers te tonen. Een fundamenteel verschil is dan ook dat deze versie als enige een ‘tarmac-spec body shell’ heeft. Ook zou al de lak nog in originele staat zijn, maar dit blijkt niet helemaal waar. In een blog waarnaar de verkoper linkt staat namelijk dat sommige panelen zijn uitgedeukt en opnieuw afgelakt zijn door expert PubbliMais. Volgens die expert heeft de auto in 1989 namelijk een heel klein ongelukje gehad.

Onder de huid

Maar goed, dat neemt niet weg dat alles onder de huid van de Delta nog in perfecte en originele staat moet zijn. Of het allemaal nog werkt? Dat durven we niet te zeggen. We hebben hier immers te maken met een Italiaans product. En zelfs als het nog werkt, dan is het na al die jaren nog maar hopen dat het tweeliter turboblok zijn originele 300 pk en 425 Nm nog kan produceren. Gelukje hierbij is dat de motoren in de rallywagens toen vaker tegen de 400 pk produceerden dan de opgegeven 300 paardenkrachten.

Mocht u serieus geïnteresseerd zijn, dan kunt u contact opnemen met de verkoper om naar een prijs te vragen. Deze wordt namelijk alleen aan serieuze kopers verteld. En als u toevallig een ongebruikte LMP1 of LMP2 racewagen in de schuur heeft staan, dan kan die ook ingeruild worden tegen deze Lancia Delta HF Integrale 16V uit 1989.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.