Raceauto's trekken de aandacht. Zeker met spraakmakende historie. En al helemaal wanneer het een ex-fabrieksauto betreft, bestuurd door Formule 1-coureurs. Wat is het verhaal van deze BMW 3.5 CSL?

BMW 3.5 CSLBMW 3.5 CSL


BMW 3.5 CSL

Onder petrolheads heeft de BMW 3.0 CSL nog altijd een mythische status. De auto werd in 1972 geïntroduceerd als homologatiemodel voor de autosport. Met z'n agressieve aerodynamische bodykit kwam deze race-Beemer ook wel bekend te staan als Batmobile.

Hier betreft het echter een BMW 3.5 CSL, gebouwd voor de Groep 5-klasse - slechts één van de vier exemplaren die ooit de fabriek verlieten, met een bijna 500 pk-krachtige, tot 3,5 liter opgeboorde zes-in-lijn onder de kap. Deze auto werd in 1976 ingezet door Schnitzer Motorsport om mee te strijden in het WK voor merken.

WK

In eerste instantie verliep dat niet erg gladjes. De eerste paar races in 1976, met onder meer Dieter Quester achter het stuur, werd er niet gefinisht. Wel kwam deze auto als eerste over de eindstreep in de 1000 km-races op de Nürburgring en in Oostenrijk - aldaar met F1-coureur Gunnar Nilsson. Ook Ronnie Peterson stuurde een keer mee. Deze 3.5 CSL scoorde zo als beste van alle BMW's en droeg bij aan de tweede plek in het WK.

LEES OOK: DERTIG JAAR BMW M3: DEZE KWAMEN ER NIET

Enige tijd daarna kwam de auto in Indonesische handen, maar stond daar na enkele racekilometers vooral stil met een motorprobleem - tot een liefhebber deze BMW in 2002 ontdekte en liet herstellen met hulp van BMW Motorsport. Vrijwel alle originele onderdelen zitten er dus nog op, waardoor de niet opgegeven vraagprijs vast niet mals zal zijn. Toch geïnteresseerd? Handelaar Jan Lühn biedt 'm aan.

BMW 3.5 CSLBMW 3.5 CSL