Met 340 pk was de BMW M5 E34 allesbehalve traag. Toch mocht het voor de eigenaar van dit exemplaar nog wel een stukje sneller en monteerde hij daarom de 5,6 liter V12 uit de BMW 850 CSi.

BMW M5 E34 - Craigslist - Autovisie.nl - 2


Optisch veranderde de eigenaar niets aan de BMW M5. De auto kreeg in de jaren 90 slechts iets andere bumpers, andere velgen en een achterspoiler mee. Waar de moderne M5 vier grote uitlaatpijpen heeft, had de M5 destijds alleen een dubbele uitlaat aan de linkerzijde van de achterbumper. Zelfs met de standaard 3,8 liter zes-in-lijn met 340 pk was het een wolf in schaapskleren.

V12

Dit exemplaar heeft echter het dubbele aantal cilinders. Onder de grote motorkap ligt nu de S70B56, een van de meest bijzondere blokken die BMW ooit heeft geproduceerd. Er zijn slechts 1.510 exemplaren van de motor gemaakt en ze zijn allemaal gebruikt in de 850 CSi, de speciale variant van de 8 Serie. Het blok levert standaard 380 pk, maar door wat aanpassingen perst hij er in deze M5 nu 420 pk uit. Leuk weetje: de versie met vier kleppen per cilinder, de S70/2, werd gebruikt in de Mclaren F1.

2008

De 5,6 liter V12 is gekoppeld aan een handgeschakelde Getrag 560G versnellingsbak en ook heeft hij een Quaife sperdifferentieel. De eigenaar heeft de hele ombouw in 2008 laten doen toen de auto 73.057 mijl gelopen had. In acht jaar tijd heeft hij er nog geen 7.000 mijl bijgereden. De teller staat nu op 79.823 mijl, net geen 128.000 kilometer. Naast de motor werd ook het onderstel onder handen genomen en kreeg hij HR veren met EDCIII dempers. De uitlaat werd vervangen door een roestvrij stalen exemplaar van Eisenmann en ook de remmen werden flink groter: schijven van 355 mm voor en 328 mm achter.

Prijs

De auto is volgens de eigenaar nog in nette staat, maar moet wel een keer gespoten worden. Op het dak laat de blanke lak namelijk los. De prijs van dit alles? Hij staat te koop voor 16.500 dollar, zo'n 15.000 euro. Hij staat in Rochester, New York, dus het verschepen zal waarschijnlijk duurder zijn dan de BPM.