Genesis licht tipje van de EV-sluier, techniek GV60 bekend
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2F605341.jpg)
Dit is de luxe broer van de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6, de Genesis GV60. Het Zuid-Koreaanse merk gaat de Europese liefhebber de komende maanden bestoken met informatie, want ondanks dat de auto reeds is getoond, is er niet eerder over de specificaties van de elektrische crossover gesproken. En nog geeft de autobouwer niet alles vrij.
Vooropgesteld, eigenlijk is niets nieuw aan de GV60. Het is een broer van de Ioniq 5 en EV6 en dat betekent dat alle onderdelen, systemen en technologie bekend is. En dat klopt. Het was echter alleen de vraag in welke specificatie de GV60 op de markt zou komen. Welnu, dat wil Genesis nu enkele maanden later wel officieel bekendmaken. Maar de fabrikant doet dat nog altijd in summiere vorm, ondanks dat spoedig al de orderboeken openen. Wijkt een en ander af? Niets schokkend. Genesis kiest voor een andere kalibratie van de elektromotoren, waardoor er enkele kleine verschillen zijn.
Drie motoropties
Aan de basis van het gamma staat een Premium, gevolgd door een sport en een Sport Plus. Meer smaken zijn er niet. Elk niveau kent zijn eigen aandrijflijn. Zo komt de Premium als achterwielaandrijver voor de dag, met op de achteras een enkele elektromotor. De krachtbron is goed voor 168 kW, een fractie minder dan de Ioniq 5 levert. Genesis geeft aan dat de motorversie is bedoeld voor mensen die een grote actieradius belangrijk vinden. Voor wie vierwielaandrijving belangrijker is, levert Genesis de Sport. Op de vooras rust dan een 174 kW sterke elektromotor die de voorste wielen aandrijft. De krachtbron achterin levert overigens 8 kW in. Als Sport Plus monteert Genesis zowel op de voor- als achteras een even sterke elektromotor. Beide krachtcentrales zijn goed voor 160 kW terwijl de elektromotoren in staat zijn om kortstondig 20 kW extra aan vermogen te leveren. De vierwielaandrijver is zodoende tien seconde lang maximaal 180 kW per as sterk.
Pakketten
Met drie verschillende aandrijfopties biedt Genesis een keuzemogelijkheid, terwijl het juist voor een eenvoudig opgebouwd leveringsprogramma kiest om snel te kunnen leveren. Welnu, per motorversie is er de mogelijkheid om op de optielijst pakketten aan te vinken en zo de auto enigszins te personaliseren. Tot de standaarduitrusting van de GV60 behoren zaken als rijsystemen, een 12,3-inch infotainmentsysteem en draadloos opladen van de mobiele telefoon. Via de pakketten kun je vervolgens bijvoorbeeld verwarmde stoelen, een panorama dak, een Bang & Olufsen audiosysteem en een digitale camera’s in plaats van buitenspiegels kiezen.
Nederland volgt
Een van de redenen om de aankleding van de auto’s te beperken is dat de GV60 alleen online wordt verkocht. Genesis komt niet met dealers. Geïnteresseerden dienen online te gaan en daar de elektrisch aangedreven crossover te kiezen en af te rekenen. Het is een concept dat de Zuid-Koreanen direct voor zijn producten in Europa heeft geïntroduceerd. Het merk levert al verschillende types, al zijn die voorlopig alleen voor Zwitserland, Duitsland en Groot-Brittannië bestemd. Genesis komt pas later in andere Europese landen beschikbaar. Ook Nederland staat op de lijst met verkooplanden.
Elektrisch is de toekomst
Hoewel de eerste types beschikken over een verbrandingsmotor gaat Genesis zijn leveringsprogramma vanaf 2025 volledig uit elektromodellen opbouwen. De bestaande types verdwijnen in de jaren daarna, inclusief de kakelverse en specifiek voor Europa ontworpen G70 Shooting Brake. In 2030 staan louter elektro-auto’s op de prijslijst.
Lees ook:
Ook interessant
-
Reorganisatie bij Volkswagen! Omdat het dak nog steeds in brand staat
-
Batterijwissels de toekomst? Nio sluit deal met Volvo-fabrikant
-
Zonnestormen op komst: waarom je dan (g)een elektrische auto wil
-
Geen verrassing! Tesla Cybertruck is 21.000 dollar duurder dan beloofd
-
Ook tweedehands elektrische auto’s een stuk minder populair
-
Dit is wat je moet doen als je auto gaat slippen
-
Deze Chinese krachtpatser heeft wél een verbrandingsmotor
-
Betaalbaar elektrisch rijden: dit is de Renault 5 E-Tech
-
Ruiten beslagen: Zo kom je zo snel mogelijk van condens af
-
Dit kost de Hyundai Ioniq 5 N in Nederland
-
Autoverzekering keert in deze landen niet uit als je zonder winterbanden rijdt
-
Klanten en autobedrijven zijn massaal boos op Tesla