General Motors doet het in de Amerikaanse 'mom jeans' voor Donald Trump. Het autoconglomeraat voelt kennelijk de druk van de aankomende president en investeert 1 miljard dollar in de binnenlandse productie.

Fotocredit: Paul Sancya/APFotocredit: Paul Sancya/AP


General Motors-topvrouw Mary Barra

Trump voert al maanden een publiciteitscampagne tegen de drie grote Amerikaanse autofabrikanten. Volgens de vastgoedmagnaat gaan er banen verloren in de Verenigde Staten doordat Chrysler, Ford en General Motors hun productie steeds meer naar Mexico verhuizen. Nou heeft 'the Donald' weliswaar een punt, maar ook zijn feiten niet helemaal op een rijtje.

"Trump heeft een punt, maar ook zijn feiten niet op een rijtje"

Zo zei hij in een presidentieel debat: "Dus Ford gaat ervandoor [...] Duizenden banen verlaten Michigan, verlaten Ohio. Ze gaan er allemaal vandoor." Iets wat simpelweg niet waar is, maar waar iedere 'Joe Schmo' in 'The Rust Belt' natuurlijk wel van gaat steigeren. En daar zijn de autofabrikanten bang voor. Negatieve publiciteit.

General Motors doet daarom aan 'damage control' in zijn persbericht. Er gaat 1 miljard dollar naar de binnenlandse productie, waardoor zo'n vijfduizend banen worden gecreëerd, en de fabricage van assen voor pickups (voor de nieuwe generatie Chevrolet Silverado en GMC Sierra) wordt teruggehaald naar de Verenigde Staten (plus vierhonderdvijftig banen).

LEES OOK: KOOP DAN! LAMBORGHINI DIABLO VAN DONALD TRUMP

De Amerikaanse productie wordt - toevallig net na de kritiek van Trump - "steeds concurrerender", aldus General Motors-directrice Mary Barra. "Daardoor kunnen we nu onze investeringen in de Verenigde Staten uitbreiden, waardoor we niet alleen meer banen kunnen creëren, maar ook tot een beter resultaat voor onze eigenaren."