Autovisie
Autovisie Nieuws 23 jan 2020

General Motors voert productie V8-motoren op

Wie dacht dat de vraag naar grote motoren voor alle autobouwers afneemt, heeft het mis. General Motors krijgt de V8-motoren niet aangesleept en investeert nu 40 miljoen dollar in de fabriek Spring Hills, die daardoor de bouw van de V8-blokken kan opvoeren.

 

Het gaat specifiek om de 5,3 liter V8-motor, zoals die in de pick-ups en SUV’s van het concern ligt, te weten de Chevrolet-types Silverado, Tahoe en Suburban en de Sierra van GMC. De investering  komt bovenop een eerdere toezegging van 22 miljoen dollar in de Spring Hill GPS-fabriek. Sinds 2010 stak General Motors als twee miljard dollar in de faciliteit. Uit de fabriek rollen momenteel drie verschillende motoren, die in dertien verschillende modellen van General Motors hangen. In GM’s grootste Noord-Amerikaanse faciliteit werken meer dan 3700 personen. General Motors heeft meerdere V8-motoren in het programma, waaronder de 6,6 liter en een 6,2 liter. Laatstgenoemde ligt in de Corvette.

2020 GMC Sierra

Toekomst V8

De Amerikaanse auto-industrie ziet voorlopig nog geen einde voor de V8-motor. In de pick-ups is de achtcilinder de norm, stelt een hooggeplaatste ontwikkelingsbaas van Ford. “De vraag naar de V8-motor zal altijd hoog blijven”. In de Verenigde Staten gelden minder strenge emissie-eisen voor pick-ups en bepaalde SUV’s dan voor personenauto’s en de markt voor dergelijke modellen is enorm. Voor Ford geldt dat de ontwikkeling van de achtpitter voor zijn pick-ups de beschikbaarheid van een achtcilinder voor de personenauto’s als een Mustang helpt. De Europese auto-industrie kijkt anders naar de V8. BMW heeft al aangegeven dat de ontwikkeling van de krachtbron bijna niet meer te rechtvaardigen is. “We moeten hard ons best doen om de V8-motor te beschermen”, zei Klaus Fröhlich, Chief of Engineering van BMW AG, tegenover Autovisie. “We kunnen de V8-krachtbron nog bouwen doordat we hem met andere autofabrikanten delen”. Overheidseisen beïnvloeden de consument, stelt hij, waardoor de vraag naar de krachtbron afneemt. De lagere verkoopvolumes zorgen er weer voor dat de kosten van de motor hoger worden. Want of je er nu veel of weinig van verkoopt, het blok moet aan dezelfde eisen voldoen als een drie- of een viercilinder motor. “De kosten van die jaarlijkse updates zijn enorm”.