In de loop van 2019 verdwijnen er duizenden banen bij het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM). Het bedrijf gaat vijf fabrieken in Noord-Amerika sluiten, waarvan drie assemblagelijnen en twee fabrieken voor aandrijvingssystemen. Daarnaast sluit GM ook nog twee fabrieken buiten het continent, onder meer in Zuid-Korea. Best opvallend allemaal, want de omzetcijfers van het voorbije kwartaal zijn met felgroene inkt geschreven. Vanwaar dan al die ontslagen?

Goed gepositioneerd blijven

"We willen ervoor zorgen dat we goed gepositioneerd blijven", zegt Mary Barra, CEO van GM. "Dat kun je het beste doen als het bedrijf er nog goed voorstaat.'' In het Canadese Oshawa liepen fabrieksmedewerkers uit protest weg van hun werkplek na het horen van dit besluit.

Kwart van alle managementfuncties

In totaal verdwijnen er meer dan 10.000 banen, waarvan een kwart van alle managementfuncties. Ongeveer 15 procent van alle werknemers verliezen daarmee hun baan. GM kan door deze maatregelen winstgevend  blijven. Daarnaast hoopt het concern zich beter te kunnen voorbereiden op de toenemende vraag naar elektrische auto's en autonoom rijden. In totaal verwacht GM ongeveer 6 miljard dollar aan kosten te besparen. Dat geld investeert GM onder meer in elektrische aandrijvingssystemen.

Deze GM-assemblagefabrieken sluiten in 2019:

  • Oshawa Assembly in Oshawa, Ontario, Canada.
  • Detroit-Hamtramck Assembly in Detroit.
  • Lordstown Assembly in Warren, Ohio.
  • Gunsan, Korea

Deze GM-aandrijfsysteemfabrieken sluiten in 2019:

  • Baltimore Operations in White Marsh, Maryland.
  • Warren Transmission Operations in Warren, Michigan.