Kort geleden kwam er vanuit Wolfsburg 'per ongeluk' een video online met daarin beelden van het interieur van de aankomende Volkswagen ID.3. Die werd al snel van het web gehaald, maar screenshots van die video zijn inmiddels al flink verspreid. 

Interieur VW ID.3Interieur VW ID.3


De Volkswagen ID.3 is heet. Nadat de eerste orderboeken afgelopen mei voor de auto open gingen, bestelden al meer dan 10.000 mensen een ID.3. De eerste compleet vanaf de grond ontwikkelde Volkswagen werd door het merk zelf met een hoop lawaai aangekondigd, door verschillende 'lekken' en gecamoufleerde foto's. Recent verscheen er weer een video met informatie over de ID.3, maar die werd snel offline gehaald. Maar gelukkig hebben we de screenshots nog.

McLaren

Op die screenshots zien we verschillende elementen uit het gloednieuwe interieur van de ID.3. Het lijkt erop dat het instrumentarium van de bestuurder een bewegend onderdeel in de auto is, maar zeker zijn we daar niet van. Op de verschillende screenshots lijkt het paneel namelijk in verschillende standen te staan. Het doet in ieder geval toch stiekem een beetje denken aan het kantelende scherm in de McLaren 720S.

De versnellingspook van de ID.3 zit vast aan dat instrumentarium. Daar zit ook de handrem in verwerkt. Ook laten de screenshots en de verwijderde video een intuïtief en natuurlijk spraakherkenningsysteem zien. Het lijkt er in ieder geval op dat de bestuurder van de ID.3 zijn handen niet zo vaak meer (ver weg) van het stuur hoeft te halen.

Special Edition

Het gaat bij die 10.000 orders op de eerste besteldag trouwens over een speciale editie, de ID.3 1st. Daar worden er in totaal 30.000 van gemaakt. De auto kost bijna €40.000 en heeft een unieke kleurstelling om aan te geven dat het de eerste editie van Volkswagens nieuwe EV betreft.

In Nederland gaat het ook goed met de verkopen van die eerste editie, laat Luuk Hoogezand, PR Manager van Volkswagen, vandaag aan Autovisie weten. "We hadden een paar duizend plekken beschikbaar, en die waren eigenlijk vrij snel helemaal vervuld. Omdat we nu een flinke wachtlijst hebben en mensen zich daar nog steeds op kunnen inschrijven, proberen we toch nog meer productieplekken beschikbaar te maken." Iedereen die tot nu toe een ID.3 heeft besteld, heeft ook een aanbetaling van €1.000 moeten doen. Die kan overigens ook kosteloos geannuleerd worden.

Bijtelling

Vanmorgen berichtten wij op onze website dat de nieuwe klimaatplannen voor ongewenste financiële verrassingen bij kopers van EV's zorgt. Mensen die tot volgend jaar op hun elektrische auto moeten wachten, gaan dan waarschijnlijk 8% bijtelling betalen. Dat heeft bij de ID.3 nog niet gezorgd voor een hoop kosteloze annuleringen. "We zien daar vooralsnog niet echt de effecten van", zegt Hoogezand. "Het zijn natuurlijk ook nog geen definitieve plannen."

Overigens is het accupakket van de ID.3 niet zo heel baanbrekend. Volkswagen claimt dat het accupakket na acht jaar of 160.000 km nog voor minimaal 70% beschikbaar is. Concurrent Tesla heeft daarin betere cijfers. Eigenaars van die auto's kunnen na 250.000 km nog gemiddeld 90% van hun batterij gebruiken.

Interieur VW ID.3
Interieur VW ID.3
Interieur VW ID.3
Interieur VW ID.3
Interieur VW ID.3
Interieur VW ID.3
Interieur VW ID.3
Interieur VW ID.3
Interieur VW ID.3
Interieur VW ID.3