De Porsche 911 Speedster gaat in productie. Niet dat dat groot nieuws is, want dat hadden we begin juni al gemeld toen Porsche het eerste studiemodel lanceerde. Maar nu is het officieel.

Porsche 911 SpeedsterPorsche 911 Speedster


Om de productieplannen kracht bij te zetten, heeft Porsche de oorspronkelijke concept car in een nieuw jasje gestoken. Hij is nu rood - een eerbetoon aan de 911 Speedster van de G-serie, die eind jaren tachtig op de markt kwam - en heeft een zwart en rood interieur. De tankdop op de neus en de bijzondere buitenspiegels zijn gebleven. De dagrijverlichting is nu rood.

Carrosserie van de Carrera 4

De 911 Speedster is gebaseerd op de carrosserie van een 911 Carrera 4 Cabriolet, maar heeft een ingekorte voorruit, lagere zijruiten en een karakteristieke achterklep met twee 'bulten' achter de stoelen. Het achterdek is van koolstofvezel gemaakt, alsmede de voorklep en de voorschermen, om gewicht te besparen.

Porsche 911 SpeedsterPorsche 911 Speedster


Hoe zwaar de 911 Speedster is, heeft Porsche niet bekendgemaakt, maar zijn ruim 500 pk sterke zescilinder boxermotor (afkomstig uit de 911 GT3) zal weinig moeite hebben om de boel in beweging te zetten. Net als de 911 GT3 is de Speedster uitgerust met een titanium uitlaatsysteem en een handgeschakelde zesbak.

Zeventigste verjaardag

Het eerdere studiemodel werd op 8 juni in Zuffenhausen onthuld ter ere van de zeventigste verjaardag van Porsche. De uiteindelijke productieversie wordt vanaf begin volgend jaar in een oplage van 1948 stuks gebouwd. Dat aantal verwijst naar 8 juni 1948, de datum dat de Porsche 356 'Nr. 1' Roadster op kenteken werd gezet.