Geen V8-motor voor Jaguar XE
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2Fjaguar_xe_sv_project_8_4.jpg)
Ondanks dat Jaguar met de SV Project 8 aantoont dat een V8-motor prima onder de kap van de XE past, is de autobouwer niet van plan om de motorisering een vaste plek in het programma te geven. “Er staat geen R of RS met V8-krachtbron op de agenda”, stelt Jaguars designbaas Ian Callum.
De ontwerpchef ziet een XE met V8-motor persoonlijk wel zitten, maar geeft aan dat zo’n motorvariant niet voor de XE op de agenda staat. De fabrikant houdt het bij een eenmalige uitvoering, de gelimiteerde SV Project 8. In dat model lepelt de fabrikant zijn sterkste en meest potente achtcilinder krachtbron die het in huis heeft. Dat is de 5,0 liter V8-motor met supercharger die voor deze gelegenheid is opgevoerd tot 600 pk. Jaguar bouwt slechts 300 stuks. Om de ontwikkelingskosten binnen de perken te houden krijgen al die exemplaren het stuurwiel aan de linkerzijde. Het bedrijf elimineert daarmee een grote sportsedanmarkten als Australië, terwijl in Groot-Brittannië direct de afzetmogelijkheden worden beperkt. Voor de Nederlandse markt zijn twee orders genoteerd. De sportsedan ter grootte van de M3 met het vermogen van een M5 kost € 238.500,-.
LEES OOK: JAGUAR XE SV PROJECT 8: EEN MONSTER IS LOS…
Met 600 pk is de XE Project 8 overigens fors sterker dan de krachtigste uitvoering uit het reguliere programma, wat de XE S met zijn 3.0 V6-motor is. De S is 340 pk sterk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Goedkoop rijden met camper voorzien van Japanse techniek
-
Fiat komt ineens met ouderwetse feature voor 500
-
Review Suzuki eVitara: Lest, niet best
-
Dit trucje voorkomt gepruts aan de laadpaal met je EV
-
Onderzoek toont aan: ook jij kan een kind vergeten in een snikhete auto
-
Duizenden Nederlanders krijgen geld terug van de RDW
-
Deze nieuwe Mercedes-AMG heeft veel te veel vermogen
-
Deze Aston Martin is de snelste, maar op andere wijze dan je denkt
-
Met zijn DS N°8 is Emmanuel Macron de eerste ‘groene’ president
-
Maakt de Alpine A290 verwachtingen waar tijdens EV Supertest?
-
Waarom de remklauwen op de MG 4 XPower zo nep als wat zijn
-
Waarom je niet meer met de camper naar dit Europese land kunt