Hyundai gaat niet voor een ronderecord voor voorwielaandrijvers op de Nürburgring. De Hyundai i30 N wordt weliswaar op het circuit fijngeslepen, het merk heeft geen ambitie om de snelste hot hatch van de 'Ring te gaan bouwen.

Hyundai i30 Autovisie.nlHyundai i30 Autovisie.nl


Rijbeleving

Het is Hyundai niet te doen om de snelste rondetijden en ook niet om de beste prestaties, maar vooral om de rijbeleving. De 260 pk sterke Hyundai i30 N moet als topmodel gaan dienen en tegelijkertijd duidelijk maken dat het merk om meer geeft dan alleen verkoopcijfers. "Hyundai moet groeien in de wereld van fun to drive- en emotion-modellen. We hebben geen klantenbestand op dat gebied en onze dealers missen verkoopervaring met dergelijke sportmodellen", vertelt Albert Biermann, de hoofdverantwoordelijke voor Hyundai's N-afdeling aan Autovisie. "Het sublabel moet rustig worden uitgerold."

LEES OOK:Potige proefballon: Hyundai RN30 Concept

RN30

Met de i30 N gaat Hyundai weliswaar niet voor een recordpoging, maar zeg nooit nooit. Hyundai toonde op de Autosalon van Parijs de RN30 concept, een auto die een voorproefje moet geven van een nog extremere i30 N, de i30 N Plus. De ontwikkeling van die auto vindt ook voornamelijk plaats op de Nürburgring. In plaats van voorwielaandrijving krijgt de auto vierwielaandrijving en moet hij het op gaan nemen tegen auto's als de Volkswagen Golf R en Ford Focus RS, terwijl de reguliere N juist in de klasse van de Golf GTI en de Focus ST valt.