Geen Ringrecord voor Hyundai i30 N
Hyundai gaat niet voor een ronderecord voor voorwielaandrijvers op de Nürburgring. De Hyundai i30 N wordt weliswaar op het circuit fijngeslepen, het merk heeft geen ambitie om de snelste hot hatch van de ‘Ring te gaan bouwen.
Rijbeleving
Het is Hyundai niet te doen om de snelste rondetijden en ook niet om de beste prestaties, maar vooral om de rijbeleving. De 260 pk sterke Hyundai i30 N moet als topmodel gaan dienen en tegelijkertijd duidelijk maken dat het merk om meer geeft dan alleen verkoopcijfers. “Hyundai moet groeien in de wereld van fun to drive- en emotion-modellen. We hebben geen klantenbestand op dat gebied en onze dealers missen verkoopervaring met dergelijke sportmodellen”, vertelt Albert Biermann, de hoofdverantwoordelijke voor Hyundai’s N-afdeling aan Autovisie. “Het sublabel moet rustig worden uitgerold.”
LEES OOK:Potige proefballon: Hyundai RN30 Concept
RN30
Met de i30 N gaat Hyundai weliswaar niet voor een recordpoging, maar zeg nooit nooit. Hyundai toonde op de Autosalon van Parijs de RN30 concept, een auto die een voorproefje moet geven van een nog extremere i30 N, de i30 N Plus. De ontwikkeling van die auto vindt ook voornamelijk plaats op de Nürburgring. In plaats van voorwielaandrijving krijgt de auto vierwielaandrijving en moet hij het op gaan nemen tegen auto’s als de Volkswagen Golf R en Ford Focus RS, terwijl de reguliere N juist in de klasse van de Golf GTI en de Focus ST valt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!