Het was een slimme vinding van Honda, maar toch worden de bijzondere Magic Seats in de nieuwe generatie Civic niet toegepast.

honda_civic_tourer_30
Honda Civic Tourer
honda_civic_tourer_sports_pack_16
Honda Civic Magic Seats

Honda zelf noemt de achterbankconstructie Magic Seats en dat is terecht. Je kunt in de bestaande Civic niet alleen de leuning van de achterbank neerklappen om de bagageruimte te vergroten, je kunt ook het zitvlak alleen omhoog klappen. Dat is makkelijk wanneer je hoge voorwerpen verticaal mee wilt nemen. Om de stahoogte te maximaliseren bedachten de Honda-technici een constructie waarbij de brandstoftank naar voren verhuisde en zo onder de voorstoelen kwam te liggen. Echter, daardoor kwam de voorstoel relatief hoog te staan.

Honda_civic_hatchback_77
Honda Civic Magic Seats
Honda_civic_hatchback_57
Honda Civic Magic Seats

Rijkarakteristiek

De projectbaas van de nieuwe generatie Civic liet echter de rijkarakteristieken van de compleet nieuwe hatchback zwaarder wegen dan de praktische bruikbaarheid. Om de beleving achter het stuur te vergroten, diende de bestuurdersstoel lager te worden geplaatst. Daarvoor moest de tank wijken en ligt die traditioneel onder de achterbank.

LEES OOK: HONDA CIVIC HATCHBACK: DE TIENDE GENERATIE IS DAAR

Type-R

Honda stelde de nieuwe Civic begin deze maand voor op de Autosalon van Parijs. De levering van de vijfdeurs hatchback start begin volgend jaar. De vijfdeurs hatchback trapt af met een drie- en viercilinder benzinemotor. Later volgt een dieselversie, terwijl ook een Type-R-uitmonstering volgt. Dat sportieve topmodel is –in tegenstelling tot de huidige editie- parallel aan de reguliere hatchback ontwikkeld. Wanneer Honda de Type-R introduceert is echter nog niet bekend. De Japanners werken hard aan de ontwikkeling van de hot match.

New Civic Type R Prototype breaks cover in Paris
New Civic Type R Prototype breaks cover in Paris
Honda Civic Type R Prototype
New Civic Type R Prototype breaks cover in Paris
Honda Civic Type R Prototype