Vanaf 2035 kan je geen Hyundai met brandstofmotor meer kopen

Op de IAA Mobility 2021 in München kondigt Hyundai nieuwe klimaatdoelen aan. De Zuid-Koreaanse autofabrikant gaat vanaf 2035 geen verbrandingsmotoren meer verkopen in Europa. Voor 2045 wil het hele bedrijf CO2-neutraal zijn.

De komende jaren wil het merk een groter aandeel van haar vloot emissievrij maken. “Voor 2030 moet 30 procent van de wereldwijde verkopen een ZEV (Zero Emission Vehicle) zijn”, luidt een van de doelstellingen.

Eerst Europa, dan de rest van de wereld

In 2040 verwacht Hyundai dat 80 procent van de verkopen bestaat uit emissievrije voertuigen. Dit kunnen zowel elektrische auto’s als waterstof-elektrische voertuigen zijn.

Hyundai, verbrandingsmotor
(Afbeelding: Hyundai)

Om deze doelen te behalen moet eerst Europa om. Hierna moet ook de rest van de wereld voor groene mobiliteit kiezen. “In 2040 zullen voertuigen die rijden op fossiele brandstoffen volledig zijn uitgefaseerd in grote markten”, aldus Hyundai.

Kia EV6 komt een dorp verder dan de Hyundai Ioniq 5

Naast de auto’s moet ook het productieproces verduurzamen. In 2040 moet 90 procent van de elektriciteit, waarop fabrieken en kantoren draaien, afkomstig zijn van hernieuwbare bronnen. In 2045 is dit zelfs 100 procent. Volgend jaar bouwt Hyundai als eerste haar productielocatie in Tsjechië om tot groene fabriek.

Naast Hyundai zetten meerdere autofabrikanten deze stap

Dat de fabrikant deze stap zet is niet geheel onverwacht. Merken als Volkswagen, Audi en Jaguar kondigde al eerder aan te stoppen met (enkel) verbrandingsmotoren in auto’s.

Hyundai, verbrandingsmotor
Hyundai Ioniq 5. (Afbeelding: Hyundai)

De Koreanen hebben al flink ingezet op elektrische en waterstof modellen. Zo is er aan ZEV’s al een flink aanbod. De ‘Zero Emission’-prijslijst laat je nu kiezen uit: de Kona Electric, de Ioniq electric, de Nexo op waterstof en de nieuwe Ioniq 5.

Hyundai laat vooruitstrevende modellen zien

Autovisie-redacteur Dries van den Elzen ging al op pad met een prototype van de Ioniq 5 en legt uit waarom de auto zowel qua design als onderhuidse elektrotechniek een vooruitstrevend concept is.