Geely werkt aan Lotus-fabriek in China
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Flotus-exige-cup-430.jpg)
Lotus heeft zijn modellen altijd in Norfolk, Engeland geproduceerd. Daar komt over twee jaar verandering in. Dan lopen de Britse sportwagens ook in China van de band, waar Geely aan een nieuwe fabriek werkt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Flotus-exige-cup-430.jpg)
Geely investeert meer dan 1 miljard euro in een fabriek in Wuhan, de hoofdstad van de Chinese provincie Hubei. De productiefaciliteit zal een capaciteit van 150.000 auto’s per jaar krijgen. Geely gaat er Lotus-modellen bouwen. Welke andere merken er van de band zullen rollen, is niet bekend.
Proton
In 2017 nam Geely een belang van 49,9 procent in het noodlijdende Proton. Als onderdeel van de overeenkomst kreeg het Chinese bedrijf 51 procent van de aandelen Lotus in handen. Het Maleisische Proton was sinds 1996 eigenaar van het merk. Geely verkoopt auto’s onder de eigen naam en heeft ook de merken Lynk & Co en Volvo.
Grootse plannen
Geely zegt grootste plannen te hebben met Lotus. De kleine autobouwer moet gaan concurreren met merken als Aston Martin, Ferrari, McLaren en Porsche. Er wordt gewerkt aan een elektrische hypercar, een SUV en een nieuwe Esprit. In 2018 noteerde Lotus zijn beste resultaat sinds jaren. Er werden 1630 auto’s verkocht. Het doel is om op termijn door te groeien naar 10.000.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen
-
Waarom de Maserati MC20 GT2 Stradale géén heldenmaker is
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland