Lotus heeft zijn modellen altijd in Norfolk, Engeland geproduceerd. Daar komt over twee jaar verandering in. Dan lopen de Britse sportwagens ook in China van de band, waar Geely aan een nieuwe fabriek werkt.

Lotus Exige Cup 430Lotus Exige Cup 430


Geely investeert meer dan 1 miljard euro in een fabriek in Wuhan, de hoofdstad van de Chinese provincie Hubei. De productiefaciliteit zal een capaciteit van 150.000 auto's per jaar krijgen. Geely gaat er Lotus-modellen bouwen. Welke andere merken er van de band zullen rollen, is niet bekend.

Proton

In 2017 nam Geely een belang van 49,9 procent in het noodlijdende Proton. Als onderdeel van de overeenkomst kreeg het Chinese bedrijf 51 procent van de aandelen Lotus in handen. Het Maleisische Proton was sinds 1996 eigenaar van het merk. Geely verkoopt auto's onder de eigen naam en heeft ook de merken Lynk & Co en Volvo.

Grootse plannen

Geely zegt grootste plannen te hebben met Lotus. De kleine autobouwer moet gaan concurreren met merken als Aston Martin, Ferrari, McLaren en Porsche. Er wordt gewerkt aan een elektrische hypercar, een SUV en een nieuwe Esprit. In 2018 noteerde Lotus zijn beste resultaat sinds jaren. Er werden 1630 auto's verkocht. Het doel is om op termijn door te groeien naar 10.000.