Djoeke van Til
Djoeke van Til Nieuws 8 mei 2026
Leestijd: 2 minuten

Geely aast op Ford-fabriek met 300.000 auto’s capaciteit: zo worden importheffingen gemeden

Ford en het Chinese Geely zouden volgens berichten praten over een mogelijke deal rond de Ford-fabriek in Valencia. Daarbij gaat het om het gebruik of mogelijk overnemen van een productielijn om auto’s in Europa te produceren. Overigens is het Amerikaanse merk niet de enige autoproducent die denkt aan een (deels) Chinese overname.

Eind vorig jaar bekommerde de CEO van Ford zich nog over de snel groeiende auto-industrie van China. Hij suggereerde zelfs dat China zo’n grote productiecapaciteit heeft, dat het alle traditionele automerken in een faillissement zou kunnen duwen. We zien immers ook een aanzienlijke hoeveelheid Chinese EV’s in het straatbeeld voorbij komen (deze lijst met niet Europese automerken bijvoorbeeld). Maar nu lijkt Ford bekoord te zijn door een Chinese autofabrikant.

Geely in Valencia

Geely (waar onder andere Volvo, Polestar en Lotus deel van uitmaken) heeft vermoedelijk het hart van het Amerikaanse merk gestolen. Volgens de Spaanse krant La Tribuna de Automoción is Geely in gesprek met Ford over de aankoop van een assemblagelijn in de Spaanse Ford-fabriek in Valencia.

Geely komt nu ook zelf naar Nederland, dit kosten de E5 en Starray
Geely Starray EM-i. (Afbeelding: Geely)

Per jaar bedraagt de productiecapaciteit van de Spaanse fabriek zo’n 300.000 auto’s. Ford benut deze capaciteit echter niet volledig, omdat het hier uitsluitend de Kuga bouwt. Geely ziet daarom zijn kans schoon om in Spanje auto’s te bouwen en zo de importheffingen op Chinese EV’s te vermijden.

Nieuw Chinees Ford model?

Volgens het Spaanse bericht wil Geely op basis van het GEA-platform (ook wel het Global Intelligent New Energy Architecture-platform genoemd) auto’s ontwikkelen. Dat platform wordt al gebruikt in verschillende EV’s, zoals de E5 en de Starray, en is geschikt voor zowel volledig elektrische als plug-in hybride aandrijflijnen.

Mogelijk wil het Chinese autobedrijf de Galaxy E2 bouwen in Valencia, een elektrische crossover die al populair is in China. Ook is het denkbaar dat er een nieuw Ford-model geproduceerd wordt op hetzelfde GEA-platform.

Volkswagen en Nissan

Overigens is Ford niet de enige die een deel van zijn fabriek aan een Chinees autobedrijf verkoopt. Eerder deze week werd bekend dat BYD zijn oog heeft laten vallen op een Volkswagen-fabriek in Duitsland. Daarnaast voert het Japanse automerk Nissan gesprekken met Chinese autofabrikanten om een deel van zijn fabriek in het Verenigd Koninkrijk door hen te laten gebruiken, aldus de Financial Times.

Mazda maakt 6e ineens veel goedkoper: dit betaal je nu voor de elektrische auto

Nissan wil zijn Europese personeelsbestand met tien procent verkleinen. Zo krimpt bij Nissan vermoedelijk het onderdelenmagazijn in Barcelona en reorganiseert het de distributieactiviteiten in Scandinavië. Welk merk volgt hierna?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Djoeke van Til
Geschreven door Djoeke van Til

Na een rit in een Land Rover Defender werd haar liefde voor auto’s flink aangewakkerd. Het kiezen van een stage was dan ook geen moeilijke opgave: het moest Autovisie worden. Na haar stage is ze aan de slag gegaan als freelancer.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.