De Volkswagen Budd-e is vooralsnog een luchtkasteel. Hij kan niet wat zijn makers zeggen dat hij kan, want daarvoor is de technologie er nog niet. De Budd-e is een idee over de toekomst, meer niet.

007-vw-budd-e-concept-1007-vw-budd-e-concept-1


Volgens Volkswagen vertelt de Budd-e “een verhaal over toekomstige technologieën” en is hij niet de aanzet tot een nieuw Volkswagen-busje. Daarentegen staat de concept car wel op een afgeleide van Volkswagens bekende MQB-architectuur, het nieuwe MEB-platform: een skateboardachtig chassis met een elektromotor op de voor- en achteras (samen 317 pk) en een plat batterijpakket in de vloer.

"De Budd-e is niet de aanzet tot een nieuw Volkswagen-busje"

Het pakket – dat in dertig minuten tot tachtig procent opgeladen moet kunnen worden – heeft op papier een capaciteit van 101 kWh en moet de Budd-e in staat stellen om 533 km ver te komen. Dat is met de huidige batterijtechnologie nog niet mogelijk, maar Volkswagen verwacht dat dat over vier jaar anders zal zijn.

Binnenin heeft het merk de knoppen vervangen door touchscreens. Bovendien zouden de systemen van de Budd-e, net als die van de BMW iVision Future Interaction Concept, bediend kunnen worden met handsignalen en gesproken instructies. En even geen gezeur aan je hoofd is er in de Volkswagen uiteraard niet bij, want je bent altijd verbonden met het internet en je ‘smart’-huis en -kantoor.