Autovisie
Autovisie Nieuws 2 dec 2020

Gecamoufleerde GP is eerste elektrische Mini John Cooper Works

Het hoge woord is er uit. Ook Mini’s sublabel John Cooper Works kan niet om elektrificatie heen. De divisie van de sportieve modellen bekijkt momenteel meerdere concepten. Een daarvan is een volledig elektrische aandrijflijn.

Mini stapt binnen afzienbare tijd over op een nieuw platform en die bodemsectie biedt de fabrikant de mogelijkheid om benzinemotoren, plug-in hybridetechniek en volledige elektrische aandrijflijnen toe te passen. De architectuur is vergelijkbaar met de huidige platforms van BMW, waarin Mini’s moederconcern ook verschillende type aandrijflijnen kan monteren, zonder het gehele platform opnieuw te ontwerpen. Slechts een aanpassing van de vloer volstaat om een plug-in hybridemodel te maken in plaats van een benzineversie.

Aangepaste bodemsectie

Bij Mini wordt momenteel gewerkt aan de architectuur. Het platform is bedoeld voor de compacte modellen van het merk, zeg maar de drie- en vijfdeurs types. De Clubman en Countryman delen hun vloer al met die van BMW, waarin geëlektrificeerde motoren reeds toegepast worden. Voor de Electric heeft Mini de elektromotor en accupakket in een gemodificeerde bodemsectie van de huidige hatchbacks gehangen.

GP-tenue

Mini benadrukt dat het kijkt naar verschillende concepten voor John Cooper Works. Wanneer een en ander verschijnt, is nog niet bekend. Om de buitenwereld ook duidelijk te maken dat de testauto een echte John Cooper Works is, is de auto aangekleed als een GP. Dus wie een gecamoufleerde GP spot, denk niet direct dat de tot 3000 stuks gelimiteerde hot hatch nu al een facelift ondergaat.